Bogota

1 juli 2017 - Bogotá, Colombia

De eerste dag die ik doorbracht in Bogota was voor mijn gevoel ook de langste dag van m'n leven. Om 04:00 kwam ik aan op het vliegveld na een totale reistijd van ongeveer 17 uur. In Colombia is het 7 uur eerder dan in Nederland, waardoor ik het gevoel had dat het al bijna middag was. Avonds lag ik dan ook om 7 uur al op bed.

De stad Bogota ligt op 2600 meter hoogte en de straten zijn soms ontzettend stijl. Mijn kuiten zijn daardoor inmiddels al flink gegroeid. Ik verblijf in de wijk La Candelaria, een koloniale wijk met veel restaurants, barretjes en graffiti schilderingen. Er zijn veel mensen op straat met kleine kraampjes, straatmuzikanten en dansers. De eerste dag ben ik op pad gegaan met een plattegrond van de stad. Anders dan bij ons hebben de straten nummers in plaats van namen. amenNa een aantal uren van ronddwalen kreeg ik door hoe het stratensysteem hier werkt en werd het makkelijkerer om alles te vinden.
De tweede dag heb ik een fietstour gedaan door de stad. Samen met nog 10 anderen uit de hele wereld. Tijdens deze tour kwamen we door een heel ander deel van de stad. Een veel armer deel waar je mensen zag slapen in winkelwagens aan de kant van de weg en moeders met kinderen onder een deken liggen op straat. Dit deel deed me denken aan Lusaka in Zambia. Grote chaos in het verkeer, overal drukte en veel winkeltjes. Ik heb een paar keer m'n hart vast gehouden terwijl we tussen alle auto's door fietsten.
Bij een fruit markt hebben we allerlei soorten fruit geproefd en aan het eind van de tour kregen we een demonstratie van het meest bekende spel in Colombia, Tejo. Hierbij gaat het er om dat je met een steen gooit op een soort roos. De roos is gemaakt van stukjes papier gevuld met buskruit. Als de steen het papier precies en hard raakt, ontstaat er een grote knal. Het was een ontzettend leuke tour om zo de verschillende delen van de stad te ontdekken.
Ook het geld was eerst even een berekening waard. In Colombia betalen ze met peso. €1 staat gelijk aan 3.400 peso. Hierdoor voel je je soms ontzettend rijk met een briefje van 50.000 peso in je hand, terwijl dat nog niet eens €20 is.

Eigenlijk zou ik drie nachten in Bogota blijven maar andere reizigers uit hetzelfde hostel waren van plan door te reizen naar San Gil. Bogota is een leuke stad met veel leven en gezelligheid maar na drie dagen had ik ook wel weer zin om de stad uit te gaan. Het mooie van reizen is dat alles altijd weer anders kan gaan en het altijd weer een verrassing is wat er gaat gebeuren, dus plannen gewijzigd en nu met z'n drieën op weg naar San Gil.

Ohja, super leuk alle reacties die ik heb gekregen van iedereen. Muchas gracias.

1. Daantje:
    1 juli 2017
    Hé daar topper!!! Wauw!! Blijf je volgen!
  2. Heit en Memke:
    1 juli 2017
    Wat weer belevenissen! succes en veel plezier verder. Groeten H&M !!
  3. Imke:
    2 juli 2017
    Wouw mooie fotoos..fantastisch om te lezen..en om er zo een beetje mee te genieten...xxx
  4. Imke:
    2 juli 2017
    Wouw mooie fotoos..fantastisch om te lezen ..k geniet met je mee..xxx
  5. Achtien Novalina:
    Prachtig .... mooie foto's en fantastisch om te lezen ... veel plezier ❤️
  6. Buurman Douwe:
    2 juli 2017
    De ware reiziger herken je aan de heimelijke wens de horizon vóór te blijven. Jij bent typisch zo'n reiziger! Nu op naar San Gil wat bekend staat als een outdoor activiteiten paradijs. Net wat voor jou! Véél plezier en machtig mooi dat je ons op deze manier op de hoogte houdt. Prachtige foto's trouwens. Heel wat anders dan het Bakhúster heech, hihi!!
  7. Phien Albada:
    2 juli 2017
    Wat leuk om jouw reisverhalen te lezen! Echt heel leuk....
    En wat een mooie foto's ! Op deze manier reizen wij een beetje met je mee. Groet Phien.
  8. M de Vries:
    2 juli 2017
    mooi om te lezen Iris, groetjes van ons.
  9. Lot:
    3 juli 2017
    Wat maak je veel mee in korte tijd Iris! Terwijl wij nog een beetje aan het bijkomen zijn van het Bakhúster Feest, haha. Fijne foto's ook, ben benieuwd hoe het in San Gil zal zijn.
    Liefs
  10. Tineke en Arij FW5:
    3 juli 2017
    Hoi Iris, de weblink kreeg ik van jouw vader. Wij vinden het heel interessant je te volgen hoe jouw ervaringen zijn in den vreemde. Wij denken dat jij je draai wel vindt. In zo'n korte tijd toch al mooie indrukken opgedaan. Ook je fotoverslag biedt mooie beelden.
    Heel veel plezier tijdens je avontuur! groetnis, Tineke en Arij
  11. Karin:
    3 juli 2017
    Hey Iris, prachtige foto's en leuk om dit zo te lezen. Veel plezier, geniet er van!
    Groetnis, Theo en Karin
  12. Amalia: