Rio de Janeiro

16 februari 2018 - Rio de Janeiro, Brazilië

Na het tegenvallende noorden ging ik terug naar het zuiden waar ik geen betere tijd had kunnen hebben. Ik ging naar Lencois waar ik het schitterende Chapada Diamantina National Park ontdekte. Prachtige watervallen, grotten, tafelbergen en ondergrondse meren. Het bijzondere daar was dat ik na acht maanden reizen weer nieuwe dingen zag die ik nog nooit eerder had gezien. Ik ontmoette in Lencois drie Nederlanders. Anja, Vivian en Robbert. Toen ik deze mensen leerde kennen had ik niet kunnen verwachten dat ik nog zo'n leuke tijd met hun zou gaan hebben.

Een week later was het dan zo ver. Mijn laatste stop in Zuid Amerika, Rio de Janeiro. Toen we met de bus de brug over reden zag ik de suikerbrood berg en ik bedacht me, ik ben gewoon in Rio. Ik vond het heel bijzonder om daar te zijn. Ik zou de Nederlanders weer gaan zien en we zouden met z'n allen carnaval gaan vieren.
Carnaval in Rio de Janeiro. In eerste instantie zou ik niet zo lang in Brazilië blijven maar wat ben ik nu blij dat ik dit heb meegemaakt. Overal op straat is feest. Ochtends vroeg tot avonds laat. De metro zit vol met piraten, engelen en dieren. Ook wij storten ons in het feestgedruis. De hele week zijn we denk ik niet eerder thuis geweest dan zes uur sochtends. Dat geeft wel aan hoe een geweldig feest dit was.
Middags lagen we op het strand van Copacabana, avonds kookten Anja en ik iedere avond voor een groep en avonds stortten we ons weer in het feestgedruis.

Hetgeen voor mij wat ik echt graag wilde zien was de grote parade van Rio in het Sambadrome. Samen met Anja had ik een ticket kunnen krijgen. Toen de eerste wagen aankwam wist ik niet wat ik zag. Het was zo groot, gigantisch eigenlijk. Samen met de muziek, de drumband, de prachtige kostuums en de prachtige samba queens met hun grote tooien, het was schitterend. Terwijl we daar zaten had ik tranen in m'n ogen. Realiserend dat dit een van mijn laatste dingen in Zuid Amerika ging zijn en omdat ik het zo geweldig vond om dit in levende lijve mee te maken. Wat een geluk.
Elke groep loopt ongeveer een uur. De hele show duurde in totaal 9 uur en pas om half 8 waren we terug in het hostel. Anja en ik vonden het zo fantastisch mooi dat we zodra we wakker waren, op zoek gingen naar tickets voor die avond. We wilden nog een keer. En we gingen nog een keer. We gingen met z'n vieren en ook deze avond was weer ongekend. Ik dacht aan onze frjemde fugel, die met z'n vijf meter net door de straten kon van Bakhuizen. Hier waren wagens van 15 meter hoog en breed en waar ook nog mensen bij op stonden. Er kwam zoveel moois voorbij, ik had gelijk alweer zin in Bakhuisterfeest. Het was echt uniek.

Anja, Robbert en Vivian. Alle drie geweldige mensen en wat heb ik veel aan hun gehad. Ik kan wel zeggen dat zonder hun deze laatste twee weken niet zo geweldig hadden geweest. Ik kwam ze tegen op eigenlijk het dieptepunt van reis. En nu kijk ik terug op een fantastische tijd die ik nooit meer ga vergeten. Het had zo moeten zijn denk ik.

Naast het Carnaval waren er nog een aantal dingen in Rio die ik wilde zien. Zo deed ik een tour naar de favelas. Dit was heftig om te zien. Het verschil tussen arm en rijk is in Rio heel groot. En het ligt letterlijk nog geen vijfhonderd meter bij elkaar vandaan. Op het hoogste punt had je uitzicht op de hele favela waar ongeveer 75.000 mensen wonen. En dat is nog maar 1 favela van de zoveel. We mogen dankbaar zijn hoe goed we het hebben.
Het beeld van Rio is natuurlijk het beeld van Jezus boven op de berg. Toen ik twee jaar geleden tijdens de Zomerspelen van 2016 de beelden zag van Rio dacht ik, daar wil ik ooit heen. Ik weet nog goed dat toen Sanne Wevers olympisch goud won op de balk, ik met tranen in mijn ogen zat te kijken. Wat had zij een geweldige prestatie neergezet. Nu twee jaar later stond ik zelf bij Christo in Rio de Janeiro. Voor mij is dit olympisch goud.

Ik heb mijn ultieme doel gehaald. Acht maanden reizen door het Zuid Amerikaanse continent. Het was een lange weg er naar toe maar deze reis, deze ervaring kan ik eigenlijk niet in woorden omschrijven. Ik ben altijd mijn eigen weg blijven volgen ondanks wat andere mensen zeiden. En kijk nu eens. Ik heb de reis van mijn leven gemaakt, de meest fantastische dingen meegemaakt en daar ben ik ongelofelijk trots op.
Zuid Amerika zit er op, maar mijn reis nog niet. Met een overvolle rugzak neem ik afscheid van dit geweldige continent en vlieg ik over een paar dagen naar Mexico waar ik nog een paar weken rond ga reizen voordat ik terug ga naar Nederland.

Foto's in het album; chapada diamantina.

Lieve groet uit Rio,
Iris

1. Heit en Memke:
    17 februari 2018
    Wat weer een belevenissen deze keer,van het ene uiterste in het andere.Eerst het bezoek van het wonderschone natuurpark, dan het bezoek aan de beruchte favela’s met hun armoe en criminaliteit,dan word je weer met de neus op de feiten gedrukt.Maar als klapstuk het Carnaval in Rio.Iedereen weet er wel wat van maar dat het zo in elkaar steekt dat is voor velen onbekend.Als je de foto”s ziet is het al gigantisch,laat staan als je het in levende lijve meemaakt.Om daar enigszins een voorstelling van te krijgen kun je op”You Tube” bekijken wat voor spektakel dit allemaal is. Wat ook mooi is dat je dit met een aantal landgenoten hebt meegemaakt en dat de klik zo geweldig was,ach,Hollanders zijn de slechsten ook weer niet!.Maar,je geeft het al aan,het einde zit er langzaam aan te komen,met nog een tussenstop van een paar weken in Mexico zit het er bijna op.En als alles goed gaat zullen we bij thuiskomst horen: “”Goeie,hjir bin ik wer””.Nog veel plezier de laatste weken,een knipoog van Sipke met de groeten uit het Middenpad.
  2. Lot:
    17 februari 2018
    WOW Iris, die karren!! Onvoorstelbaar, wat een passie zit erin.
    Dezelfde passie als jij had om je droom waar te maken, ik kan me voorstellen dat je een traantje weg moest pinken.
    Fijn dat je op zo'n moment je verhalen in het Nederlands kwijt kon, bij je reisgenoten.
    Goede reis naar Mexico, liefs
    Lot
  3. Phien Albada:
    Hoi Iris.
    Wat een fantastische ervaring om het carnaval van Rio mee te maken. En in goed gezelschap!!
    Na acht maanden neem je afscheid van Zuid Amerika. Met een 'schat' aan alles, wat je hebt gezien en beleefd. De 'rijkdom 'die je mee terugneemt door zo lang in een ander werelddeel te verblijven neem je met je mee!
    En je hebt ons prachtige verhalen laten lezen. En natuurlijk al die mooie foto's laten zien!
    En nu als 'een kers op een toetje' naar Mexico. Geniet er van... pas goed op jezelf!
    Lieve groet Phien en Peter.
  4. Buurman Douwe:
    18 februari 2018
    Opnieuw een prachtig verslag. Het lijkt net alsof je reis na alle vriendelijkheid en gastvrijheid die je sedert juni vorig jaar op dit continent genoten hebt een hoogtepunt bereikt heeft in Rio. Net als wil Zuid-Amerika je pas laten gaan nadat het jou een uitbundig eindfeest heeft aangeboden. Zoiets. Wat een mensenmassa tijdens dat carnaval en wat een sfeer en kleuren: ongelooflijk. Persoonlijk houd ik tijdens het carnaval de overgordijnen liever wat langer gesloten maar in Rio zou ik er niet van geschrokken zijn als ik mijzelf daar, vol overgave en hevig kontschuddend met de nodige veren, tussen die massa uitbundige mensen had teruggevonden. Na Zuid-Amerika volgt nog een lekker toetje: Mexico! Ben wel benieuwd of de Mexicanen onder invloed van de Verenigde Staten even vriendelijk en gastvrij zijn gebleven als de Zuid-Amerikanen. Spreek in ieder geval maar niet over Trump, hihi! Om te voorkomen dat je bij thuiskomst de Nederlanders (behalve de bewoners van het Middenpaed) niet meer begrijpt heb ik je tijdens je hele reis een beetje bijgepraat. Zo ook nu. “Us Halbe” had een veel en veel te grote broek aangetrokken (van de ex-voorzitter van de VVD wellicht) en die zakte hem in het openbaar af tot op zijn enkels: exit Halbe! Verder is het goed te weten dat sinds kort al onze organen aan de Staat behoren, tenzij je daar bezwaar tegen maakt. Er wordt vast nog nagedacht over een gebruiksheffing door de Staat, een soort huur zeg maar, want het verlies aan opbrengsten uit het aardgas moet toch ergens vandaan komen. En er wordt vooral nieuws gepubliceerd wat helemaal geen nieuws is maar uitsluitend dient voor manipulatie en reuring (Oxfam Novib). Arsen zonder Grenzen volgt nog net als het Rode Kruis. Jammer dat er hiervoor nog steeds extra bomen tot papier verwerkt worden om dit soort nieuws te verkondigen. Zonde van die bomen. ……… Enne het begint richting voorjaar te gaan. De eerste katers (incl. politici) zingen al hun hoogste lied. Iris, veel plezier in Mexico!
  5. Rian:
    18 februari 2018
    Ach Iris wat een hoogtepunten voor jou ....zovele achterelkaar ....prachtig prachtig!!
    Het zal mij benieuwen hoe je straks weer aardt in Bakhuizen.. Maar voor ons "is het hier" parallel als voor jou "daar" gelukkig, alleen zijn de "hoogten " en uitspattingen" wat dichter bij huis.
    Zet hem op de laatste weken en geniet nog even volop van het onverwachtte in Mexico. Super dat je zulke Nederlandse en (andere) vrienden terug zal kunnen zien later en dan samen weer even kneukelen over jullie gemeenschappelijke ervaringen.
    een leuk vooruitzicht
    Hartelijke groet en goede reis
    Van middenpaed 6
    😉🍀rian
  6. Ina:
    22 februari 2018
    Hoi Iris, wat een belevenissen!! Geniet nog maar even van je laatste weekjes daar. Een kapitaal dat kan je erven maar geestelijke rijkdom moet je zelf verwerven! Tot snel, groetnis fam Kuipers