El Salvador

30 januari 2020 - Guatemala-Stad, Guatemala

Vanuit Rio Dulce nam ik de bus naar Santa Ana. De grens over naar El Salvador. Een land waar veel mensen denk ik de rillingen van krijgen. Ik was het sneeuwvlokje van de bus, want er zat verder geen enkele toerist in. Toen ik even later opkeek stond er ineens een clown in de bus. Mensen hebben hier vele tactieken om aan geld te komen maar deze had ik nog niet eerder gezien.

Aangekomen bij de grens mocht ik vrij snel Guatemala uit. El Salvador ingaan ging minder makkelijk. Door de Amerikaanse stempel in mijn paspoort werd ik een soort van verhoord door de immigratiedienst. Hoelang ben je geweest? Waarom? Wat deed je daar? Net toen ik een zweetdruppeltje op voelde komen zei hij, bienvenidos (welkom) en gaf mijn paspoort terug. Ik dacht dat ik klaar was, maar toen kwam er een arts de bus in. Ik snapte er niks van. Ze noteerde mijn temperatuur en weer allemaal vragen over Amerika en of ik me ziek voelde. Ik dacht, hier sta ik straks langs de kant van de weg omdat ik er niet in mag. Na een tijdje had ik het door en bleek het te gaan om voorzorgsmaatregelen voor het Corona virus.

Ongeveer 5 km voor Santa Ana, bij een pompstation moest ik de bus uit. Toen ik vroeg voor een taxi of bus was het ‘houdoe en bedankt’ en de bus reed zonder pardon weg. Stond ik dan. Gelukkig vond ik een aardige meneer die een taxi voor me belde die me veilig in Santa Ana bracht. Hier ontmoette ik Wilfred, Sabrina, Mahmut en Cristina. Allemaal wilden ze naar de Santa Ana vulkaan. Ze hadden een huurauto met nog een plekje vrij. U raad het al, daar mocht ik zitten.

De volgende ochtend gingen we op weg naar de vulkaan. Voor een paar dollar (ze hebben hier Amerikaanse dollars) kregen we een gids en konden we op pad. Na anderhalf uur door het bos kwamen we aan bij een open vlakte vlak voor de top. Bij elke stap omhoog hoopte ik dat ik de krater kon zien. Na een paar minuten riep ik hardop ‘woow’ en ik zag het knalblauwe groene water in de krater. Wauw wat was dit mooi. Door de zwavel stonk het heel erg naar rotte eieren maar dat mocht de pret niet drukken. Op de top en al dit moois aanschouwend was ik zo blij dat ik me niet heb laten tegenhouden door angst en toch naar El Salvador ben gegaan. Deze tocht was het sowieso waard. Middags reden we naar het meer waar we lekker konden zwemmen (het was 30 graden).

De volgende dag reden we met de auto naar de hoofdstad San Salvador. Het hart van alle criminaliteit in het land. Voor de zekerheid hielden we in de file de ramen dicht en de deuren op slot. Je weet het nooit. In San Salvador kwamen we uit bij een grote markt wat me deed denken aan India. Drukte, afval, kraampjes, honden, katten. Op het centrale plein waren allemaal artiesten muziek aan het maken maar de meeste aandacht ging naar ons. Je kon merken dat hier maar weinig toeristen komen want wij waren dé bezienswaardigheid die middag.

Wat opvalt hier is dat de mensen ontzettend aardig zijn en heel dat er toeristen zijn. Hoewel het land gebukt gaat onder zware criminaliteit is de meerderheid van de bevolking onschuldig en kunnen zij hier ook weinig aan doen. Hopelijk komen door onze verhalen meer toeristen naar het land wat uiteindelijk ten goede zal komen aan de lieve bevolking hier.

Ik heb 3 ontzettend leuke dagen gehad in El Salvador. En alsof het zo moest zijn ontmoette ik de leuke groep mensen waar ik mee op pad kon en door de vrijheid van de auto heb ik in die paar dagen toch best veel van het land kunnen zien. Inmiddels ben ik weer terug in Guatemala city en morgenochtend stap ik in het vliegtuig terug naar Nederland.

De reis is weer voorbij maar wauw wat heb ik weer genoten. Mooie tochten gemaakt, geweldige natuur gezien, nieuwe landen ontdekt, nieuwe mensen leren kennen, vulkanen beklommen en veel nieuwe herinneringen om niet meer te vergeten.

Ik kijk alweer uit naar de volgende reis die niet meer zo heel lang op zich laat wachten. Ik zal tijdens m’n overstap in Houston laten weten dat ik er aan kom met onze Bakhuister prins.

Foto’s in het album El Salvador

Lieve groet uit Guatemala en tot snel,