El Salvador

30 januari 2020 - Guatemala-Stad, Guatemala

Vanuit Rio Dulce nam ik de bus naar Santa Ana. De grens over naar El Salvador. Een land waar veel mensen denk ik de rillingen van krijgen. Ik was het sneeuwvlokje van de bus, want er zat verder geen enkele toerist in. Toen ik even later opkeek stond er ineens een clown in de bus. Mensen hebben hier vele tactieken om aan geld te komen maar deze had ik nog niet eerder gezien.

Aangekomen bij de grens mocht ik vrij snel Guatemala uit. El Salvador ingaan ging minder makkelijk. Door de Amerikaanse stempel in mijn paspoort werd ik een soort van verhoord door de immigratiedienst. Hoelang ben je geweest? Waarom? Wat deed je daar? Net toen ik een zweetdruppeltje op voelde komen zei hij, bienvenidos (welkom) en gaf mijn paspoort terug. Ik dacht dat ik klaar was, maar toen kwam er een arts de bus in. Ik snapte er niks van. Ze noteerde mijn temperatuur en weer allemaal vragen over Amerika en of ik me ziek voelde. Ik dacht, hier sta ik straks langs de kant van de weg omdat ik er niet in mag. Na een tijdje had ik het door en bleek het te gaan om voorzorgsmaatregelen voor het Corona virus.

Ongeveer 5 km voor Santa Ana, bij een pompstation moest ik de bus uit. Toen ik vroeg voor een taxi of bus was het ‘houdoe en bedankt’ en de bus reed zonder pardon weg. Stond ik dan. Gelukkig vond ik een aardige meneer die een taxi voor me belde die me veilig in Santa Ana bracht. Hier ontmoette ik Wilfred, Sabrina, Mahmut en Cristina. Allemaal wilden ze naar de Santa Ana vulkaan. Ze hadden een huurauto met nog een plekje vrij. U raad het al, daar mocht ik zitten.

De volgende ochtend gingen we op weg naar de vulkaan. Voor een paar dollar (ze hebben hier Amerikaanse dollars) kregen we een gids en konden we op pad. Na anderhalf uur door het bos kwamen we aan bij een open vlakte vlak voor de top. Bij elke stap omhoog hoopte ik dat ik de krater kon zien. Na een paar minuten riep ik hardop ‘woow’ en ik zag het knalblauwe groene water in de krater. Wauw wat was dit mooi. Door de zwavel stonk het heel erg naar rotte eieren maar dat mocht de pret niet drukken. Op de top en al dit moois aanschouwend was ik zo blij dat ik me niet heb laten tegenhouden door angst en toch naar El Salvador ben gegaan. Deze tocht was het sowieso waard. Middags reden we naar het meer waar we lekker konden zwemmen (het was 30 graden).

De volgende dag reden we met de auto naar de hoofdstad San Salvador. Het hart van alle criminaliteit in het land. Voor de zekerheid hielden we in de file de ramen dicht en de deuren op slot. Je weet het nooit. In San Salvador kwamen we uit bij een grote markt wat me deed denken aan India. Drukte, afval, kraampjes, honden, katten. Op het centrale plein waren allemaal artiesten muziek aan het maken maar de meeste aandacht ging naar ons. Je kon merken dat hier maar weinig toeristen komen want wij waren dé bezienswaardigheid die middag.

Wat opvalt hier is dat de mensen ontzettend aardig zijn en heel dat er toeristen zijn. Hoewel het land gebukt gaat onder zware criminaliteit is de meerderheid van de bevolking onschuldig en kunnen zij hier ook weinig aan doen. Hopelijk komen door onze verhalen meer toeristen naar het land wat uiteindelijk ten goede zal komen aan de lieve bevolking hier.

Ik heb 3 ontzettend leuke dagen gehad in El Salvador. En alsof het zo moest zijn ontmoette ik de leuke groep mensen waar ik mee op pad kon en door de vrijheid van de auto heb ik in die paar dagen toch best veel van het land kunnen zien. Inmiddels ben ik weer terug in Guatemala city en morgenochtend stap ik in het vliegtuig terug naar Nederland.

De reis is weer voorbij maar wauw wat heb ik weer genoten. Mooie tochten gemaakt, geweldige natuur gezien, nieuwe landen ontdekt, nieuwe mensen leren kennen, vulkanen beklommen en veel nieuwe herinneringen om niet meer te vergeten.

Ik kijk alweer uit naar de volgende reis die niet meer zo heel lang op zich laat wachten. Ik zal tijdens m’n overstap in Houston laten weten dat ik er aan kom met onze Bakhuister prins.

Foto’s in het album El Salvador

Lieve groet uit Guatemala en tot snel,

Iris

1. Heit en Memke:
    30 januari 2020
    Zo Iris, het boek van Guatemala en een snuifje El Salvador kan bijna weer dicht. We hebben weer genoten van de verhalen en weer een beetje inkijk gekregen d.m.v.de prachtige foto’s hoe de wereld er daar uit ziet. Een wereld die wij als westerlingen toch een beetje sinister en duister beschouwen.
    Maar na een gedegen voorbereiding ben je weer op pad gegaan en met wat durf en het geluk te hebben de juiste mensen te ontmoeten is het weer een bijzondere reis geworden. De terug reis word straks ondernomen en maar hopen dat het corona gebeuren niet teveel strubbelingen oplevert en het een goede en veilige vlucht terug word richting de boerenkool met worst!!.Tot morgen, we see you at the gate. Groeten uit t Middenpad.
  2. Phien Albada:
    Ha Iris,
    Wij hebben weer genoten van jouw reisverhalen!
    Wat heb je veel gezien en beleefd! Jouw doel om o.a. vulkanen te zien is bereikt. Daar heb je op en top van genoten!!
    El Salvador: is een gevaarlijk land met al die criminele bendes.
    Gelukkig heb je ook hier, de juiste mensen ontmoet.
    Je moet soms ook wel, een engeltje op je schouder hebben die met je meereist!
    prachtige foto’s .....die vrouwen met hun handel. En met de melkbussen op de kar. Terug in de tijd!
    Iris, bedankt! Een hele goede reis terug!
    Lieve groet,
    Peter en Phien.
  3. Buurman Douwe:
    30 januari 2020
    Einde van een reis, dat is altijd het vervelendst van een reis. Als verzachtende omstandigheid ligt de volgende reis binnenkort al weer klaar. En dat scheelt! Het zal me benieuwen of je dan ook kunt zeggen “wat een lieve, vriendelijke en behulpzame mensen”. Tot en met deze reis heb je de inwoners van de bezochte landen altijd zo kunnen noemen. Terwijl veel van de door jou bezochte landen bij ons als gevaarlijk en onbetrouwbaar bekend staan. Door jou kijk ik nu toch iets anders tegen die landen aan: minder gevaarlijke en meer betrouwbare bevolking. Hun leiders dat is vast andere koek en er zullen vast andere landen met andere leiders zijn die er belang bij hebben die landen als gevaarlijk en onbetrouwbaar af te schilderen. Eén zo’n land met zo’n leider is jouw volgende reisdoel. Je schreef dat het nogal problematisch was El Salvador in te komen vanwege de angst voor het Corona virus. Stel je voor dat je in plaats van Guatemala China had uitgekozen. Dan kon je werkelijk geen kant meer op! Een goede terugreis naar het o zo mooie, vulkaanvrije, Bakhuizen……….
    Vriendelijke groet!