Antigua

9 januari 2020 - Quetzaltenango, Guatemala

Het nieuwe jaar begint op z'n best met natuurlijk een nieuwe reis! Ik weet, in maart ga ik ook al twee maanden, maar ik vond dat er nog wel een vier weekse reis tussen paste. Dit keer heb ik mijn oog niet laten vallen op gebergtes maar op vulkanen. En zo vloog ik op 3 januari richting Guatemala.

Bijzonder aan mijn eerste vlucht was dat we over Groenland vlogen. Er was hier helemaal niks, alleen sneeuw en bergen. We landden in Houston waar ik alvast een glimp op kon vangen van de Verenigde Staten. Diners, burgers maar vooral een hele strenge beveiliging met vingerafdrukken, foto's en drugshonden. Na een overstap van zes uur en nog een vlucht van drie uur kwam ik na 20 uur reizen eindelijk aan in het land van bestemming. Vanaf Guatemala stad moest ik nog een half uur met de taxi naar Antigua en om half 12 nachts kon ik eindelijk op bed.

Omdat ik aankwam in het donker was het de volgende morgen een verrassing waar ik terecht was gekomen. Een heel mooi authentiek stadje met hobbelstraatjes, marktjes, straatverkopers en het mooiste van alles, omgeven door vulkanen.

De nummer 1 reden voor Guatemala was vooral de tocht naar de Acatenango en Fuego vulkaan. Na een dagje rond slenteren in Antigua was het daarom de volgende dag gelijk tijd voor een mooie tocht.

We waren met een hele leuke groep van 20 en Nederland was het best vertegenwoordigd met 5 mensen. In een uur reden we naar de voet van de Acatenango. Vanaf hier begon onze steile klim naar boven. Het weer was fantastisch en ook de uitzichten onderweg op de andere vulkanen in de omgeving. Na vier uur bikkelen kwamen we aan bij ons kamp waar we sliepen in kleine mini huisjes en tentjes. Vanaf hier hadden we geweldig uitzicht op een rokende vulkaan Fuego.
Middags konden we kiezen. Een hike naar de top van de Acatenango of een hike op de actieve vulkaan Fuego waarbij je een stuk dichter bij de krater bent. Een actieve vulkaan zie je niet zo vaak dus ik ging voor het laatste.

Gewapend met helmen op gingen we met 7 van onze groep richting vulkaan Fuego. Een halfuur naar beneden om vervolgens nog een uur asociaal steil omhoog te moeten. Na elke tien minuten stopten we voor een kleine pauze, water en lucht! Bovenop de richtel blies een snoeiharde wind ons bijna van de vulkaan en moest je je spullen goed vasthouden anders was je het kwijt. Maar wauw wat waren we dichtbij. Je kon de lava omhoog zien komen tijdens de explosies. De zon ging onder en we hadden een geweldig mooi uitzicht. Een hele nieuwe ervaring want zoiets had ik nog nooit gezien! Toen de zon was verdwenen en dus ook ons licht, gingen we met hoofdlampjes op naar beneden. In het donker en met die harde wind vond ik het daar boven best wel eng en ik was ook blij dat we weer naar beneden gingen. Al ging dit niet van harte door de steile stukken. Het laatste stuk was nog een uur omhoog en ik kon niet meer. De laatste tochten die ik had gedaan stamden uit het jaar 2019 Nepal. Toen voelde ik me een monster zo sterk. Nu voelde ik me meer als een soort slappe pannenkoek. Het ging ontzettend moeizaam en alles deed me zeer. Met een klein traantje en veel doorzettingsvermogen hebben we het wel gehaald. Wat een geweldige dag!
In het kamp genoten we nog even van de uitbarstingen en nachts hoorden we zo'n harde knal dat ons huisje gewoon trilde, heftig.
De volgende dag zagen we de zon opkomen en liepen we vervolgens in twee uur weer terug naar beneden. Een fantastisch begin van mijn reis!

Hoewel ik bekaf was van deze tocht wilde ik meer. De volgende dag deed ik een tocht naar de Pacaya vulkaan, ook actief. Hierbij hoefden we maar een uur omhoog te lopen waarna we aankwamen in een soort maanlandschap van rotsen. Dit was gestolde lava van de vulkaan. Een heel apart gezicht. In een klein hoekje was het zelfs nog warm en konden we marshmallows roosteren. Toen het begon te schemeren liepen we snel terug naar beneden waar we nog een mooie zonsondergang konden zien. Weer een top dag!

Vandaag was het tijd om Antigua achter te laten en ben ik verder gereisd naar Quetzaltenango (Xela). Hier zal ik ook weer tochten gaan maken op andere vulkanen, zin in!
Foto's staan in het album Antigua.

Lieve groet uit Quetzaltenango!

Iris

1. Phien Albada:
    Ha Iris,
    Wauw wat een goed begin in 2020 voor jou!! Gelijk zo’n fantastische reis maken!
    Guatemala: een land wat jouw nieuwe ‘uitzichten ‘ en mogelijkheden biedt om te ontdekken.
    En na een paar van die bijzondere, moeilijke tochten, loop je weer als een berggeit naar boven.
    Heb het goed daar en geniet van al het moois!
    Lieve Groet van Peter en Phien.
  2. Heit en Memke:
    9 januari 2020
    Zo Iris, na een kleine pauze worden de wandelschoenen weer opgepakt, 5 uur morgens vertrekken naar schiphol,11uren vliegen naar Houston, daar 5 uren in de wachtkamer en dan nog eens 4 uur vliegen ,nou je houd de moed er wel in. We denken de reden daar echter wel van te weten want dat weet je misschien nog niet, maar als je op nieuwjaarsdag genoeg knakworsten tot je neemt bruis je weer van de energie!! Dat heb je wel weer nodig zo te lezen maar dat is de gewenperiode en zal vast niet lang duren want doorzettingsvermogen is bij jouw volop aanwezig. Ook weer mooie foto’s die laten zien dat je weer in een heel andere cultuur zit met allerlei kleuren en het nieuwste van het nieuwste op autogebied. Van onze kant: nog veel vulkaan plezier
  3. M de Vries:
    9 januari 2020
    Hoi Iris, wat geweldig even zo,n reis tussendoor, mooie foto,s en een goed verhaal, is het ook warm zo vlak bij die vulkaan? en daar groeit ook helemaal niks denk ik. later maar eens over vertellen, voor nu pas goed op je zelf en geniet ervan. Marijke en Meine.
  4. Rian:
    ADEMBENEMEND Iris
    Geweldig genieten
    Hartelijke groeten
    Rian
  5. Buurman Douwe:
    9 januari 2020
    Zo rijdt het Polo’tje door het Middenpaed en zo zit de chauffeur in Guatemala – Antigua! Hoe snel kan het veranderen, hihi!
    Je hebt deze keer gekozen voor de vulkanen schreef je. En die zijn er daar genoeg: dode vulkanen, slapende vulkanen maar ook actieve vulkanen. En waar ik al doodsbenauwd ben voor dode vulkanen, je weet maar nooit, kies jij, hoe kan het ook anders, voor de actieve vulkanen. Je zet gewoon een helmpje op en klimt naar de rand van zo’n vulkaan en ziet hoe de aarde kookt, bakt en rookt! En als er dan ’s nachts op de flank van zo’n vulkaan een harde knal te horen is in het hutje waardoor het hutje zelfs trilt en beeft dan zou ik stiekem naar de rozenkrans grijpen en onmiddellijk daarna de rol toiletpapier. Niet dat die rozenkrans iets uitmaakt,die rol toiletpapier wèl………..
    Trouwens als je na Guatemala straks naar de Verenigde Staten gaat dan krijg je te maken met een heel andere en veel gevaarlijker vulkaan. Een vulkaan met gek haar: Trump! Een gewone vulkaan beperkt zijn natuurkracht tot de omgeving en daar is die omgeving in grote lijnen op voorbereid. Vulkaan Trump richt wereldwijd schade aan en daardoor is het moeilijk voorbereiden op zo’n uitbarsting. In Washington is een voorzichtig begin gemaakt hem uit te doven (impeachment procedure) maar voordat ie de laatste zwavel en rook uitbraakt kan best nog wel een tijd duren.
    Dat je bek en bek af was na al dat geklim en geklauter maar ook door al die indrukken kan ik me best voorstellen. De overgang van het vlakke Bakhuizen en Stavoren naar hier (voor ons: daar) is natuurlijk ook erg groot! Er viel me trouwens nog iets op. Jaren geleden zat het verkeer hier vol met VW busjes van het type Transporter T2. Ze zijn hier allang verdwenen maar dáár zijn ze blijkbaar naar toe gegaan! Zo ontdek je nog eens wat!
    Guatemala is ook het land van de Maya’s. Dus daar zul je vast ook een kijkje gaan nemen. De restanten van die eeuwenoude cultuur zijn vast ook fascinerend.
    Veel plezier nog!
  6. Minke Molenaar:
    Hallo Iris,
    Wat begin jij het nieuwe jaar weer avontuurlijk goed !
    Ik weet dat je hiervan geniet en dat is allemachtig, prachtig !
    Wat weer een onderneming, maar dat is jouw wel toevertrouwd.
    Nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe avonturen beleven.
    Nu dan vulcanen beklimmen en bekijken. Maar voorzichtig hoor. Vulcanen zijn onberekenbaar en zeer gevaarlijk !
    Maar dat weet jij natuurlijk wel.
    Ik wens je nog heel veel klim,klauter en kijk plezier daar in Guatemala. En geniet er maar van, en aan je reisverslag te lezen zit dat wel goed. Pas goed op jezelf !
  7. Ina:
    12 januari 2020
    Hey Iris, wat weer een prachtige foto's!! Theo wil wel zo'n mooi oud gekleurd vw busje om hier mee te toeren. Zal hij wel voor op reis moeten. Nog heel veel reisplezier. Groetnis