Lago Atitlan / Flores

25 januari 2020 - Río Dulce, Guatemala

De aankomst bij Lago Atitlan was geweldig. Een prachtig meer omringd door vulkanen en bergen. Ik verbleef in Santa Cruz la Laguna, een heel klein dorpje aan het meer. Het openbaar vervoer gaat hier per boot. Voor €1 of €2 heb je een enkele reis naar een van de andere dorpjes. Panajachel is het grootste dorp met een grote marktstraat, San Pedro is voor de feestjes, San Marcos is voor de hippies en Santa Cruz om te chillen.

Wel is er bij de boten een soort maffia gaande waarbij de mannen je altijd proberen een dikkere prijs aan te smeren. Zolang je de prijs van een bootrit weet, het geld geeft en wegloopt is er niks aan de hand. Als je van niks weet, ja en amen knikt betaal je zomaar het dubbele. Het eeuwige lot van een toerist.

Na alle tochten was het tijd voor wat ontspanning. Vanaf het hostel hadden we een geweldig uitzicht over de vulkanen en het meer. Een beetje zwemmen, een beetje zonnen. Samen met Carolina uit Zwitserland trok ik toch even de wandelschoenen aan voor een kleine wandeling naar het buurdorp Jaibalito. We hadden prachtig uitzicht over het meer. We namen de boot naar San Marcos waar de meest unieke figuren rondliepen. Het gaat hier vooral om ‘jezelf zoeken, en vooral vinden’, yoga en reiki toestanden. S’avonds was er een BBQ in het hostel waarbij de eigenaar, een Engelsman, de hele avond op zijn gitaar liedjes speelde bij het kampvuur.

Op donderdag en zondag is er markt in Chichicastenango (weer zo’n naam). Dit is een van de grootste markten in Guatemala. Carolina en ik namen 3 keer een chickenbus om er te komen. De laatste bus was speciaal. Met z’n zessen zaten we op twee bankjes voor normaal twee personen. De man naast me en ikzelf zaten beide met 1 bil op het bankje maar omdat we zo dicht op elkaar zaten bleven we rechtop zitten. Zo bleven we een halfuur doorhobbelen totdat we in Chichi waren.

Hier liepen we over een markt die nooit meer ophield. Kraampjes, kraampjes en nog eens kraampjes. Potten, pannen, bekers, kippen, fruit, groente. Noem het maar op en het was te koop. Wij kwamen vooral voor de souvenirs en ook daarvoor was het een walhalla. Ik vond alles prachtig en kocht veel te veel meuk wat overigens ook totaal niet handig was om nog tien dagen mee te slepen, maarja het is zo mooi..

De laatste dag ging ik nog een middagje naar Santiago Atitlan. Niet veel speciaals maar ach, je bent er geweest. Op de terugweg hobbelde de boot zo hard over het water dat ik het idee had dat m’n schedel elk moment door m’n ruggengraat kon worden geramd. Met al het tweedehands vervoer hier had ik ook verwacht dat de boot wel een keer doormidden zou breken. Dan zou ik nog verder van huis zijn en ik ben al redelijk ver van huis. Gelukkig ging alles goed en na twintig minuten hobbelen waren we eindelijk in Panajachel, kon ik m’n hoofd weer recht op m’n nek zetten en de bus in naar Flores.

Een bus naar Antigua, een bus naar Guatemala city en een bus naar Flores en dan ben je na heel veel uur (14) in het noorden van Guatemala. Na de lange busrit was ik om half 7 s’ochtends in Flores. Ik kon om 8 uur met de bus mee naar een van de grootste trekpleisters van Guatemala, Tikal. Even andere kleren aan en hup, gaan met die banaan.

De route naar Tikal was prachtig. Groen, groen en nog eens groen. Een grote oase van bomen. Tikal, de bekende Maya site ligt midden in de jungle en het park is 16km2 groot. Vanaf een van de tempels hadden we uitzicht over de jungle en de toppen van de tempels. Zo zijn ze uiteindelijk ook ontdekt, doordat de toppen zichtbaar waren. Sommige tempels zijn helemaal overwoekerd en kun je niet zien. Dit wordt zo gelaten om de tempels in tact te kunnen houden. Er hingen apen in de bomen, papegaaien vlogen langs en je hoorde constant het geluid van brulapen. Dit in combinatie met de eeuwenoude Maya tempels maakte het tot een prachtige dag.

Flores is een ieniemiene eilandje waar je in minder dan een halfuur doorheen loopt. Eigenlijk iedereen komt hier dan ook puur voor de Maya tempels. Het viel me op dat er hier ook veel oudere mensen waren. In Tikal heb ik nog een foto gemaakt voor een groep van 40 Nederlanders.

Tikal is het bekendst en dat betekend ook de meeste drukte. Rosalie had me verteld over een andere plek, Yaxha. Minder bekend, minder druk, maar ook prachtig. De volgende dag ging ik met een bus mee naar dit park. Er waren hier bijna geen mensen maar wel heel veel dieren. Apen, vogels, tarantula’s. Toen ik door het park liep begon het opeens vlak naast mij te regenen. Ik wist dat dat geen regen was.. Gelukkig kon ik op tijd uitwijken. We leerden veel over de geschiedenis, de betekenis en het leven van de Mayas. Aan het eind van de dag hadden we een prachtige uitzicht over de jungle waar de zon onderging.

Nog even over het eten hier. Dat is heel erg lekker. Overal op straat maken de vrouwen tortilla’s en het is vooral taco’s, tortilla’s en burrito wat de pot schaft. Wanneer je een plato tipico besteld krijg je een bord met rijst, bonen, gebakken banaan, guacamole en macho’s. Zoveel dat je het niet op kan. Het potje met hete saus wordt gelukkig niet al bij voorbaat over het bord gegooid maar staat veilig op de tafel. En blijft bij mij ongeopend.

Na twee dagen Flores en cultuur is het tijd om verder te gaan want het einde van de reis is in zicht. Ik nam de bus naar Rio Dulce en vanaf daar de boot naar Livingston. De bootrit was prachtig met overal langs de rivier huisjes en locals in bootjes en kano’s. Daarentegen vond ik Livingston niet zo bijzonder. Ik heb net de boot terug genomen naar Rio Dulce en verblijf vanavond in een hotelletje aan de rivier.

Voor mijn laatste dagen ga ik morgen het land uit om nog een paar dagen door te brengen in Santa Ana in El Salvador. De reden, u raad het al, een vulkaan.

Foto’s staan in het album Lake Atitlan/Flores.

Liefs Iris

1. Heit en Memke:
    26 januari 2020
    Zo reiziger, deze keer geen vulkaan verhalen maar een aflevering over meer ontspannende bezigheden dan klimmen, kou kleumen en” achter de pûst wêze” Even naar het strand, even zwemmen, lekker niets doen en we hebben op de foto’s ook al een heerlijke magnum voorbij zien komen!
    Ook werd de cultuur weer opgesnoven d.m.v. een bezoek aan de gigantische markt met een aanblik op het kleurrijke leven wat daar heerst. Geen zwart wit, allemaal kleur, heel mooi om te zien.Ook nog even met de boot over de rivier,prachtige houten huisjes,beesten enz.
    Maar wat je daar niet tegenkomt zijn bokkenpootjes en waarschijnlijk thuis ook niet meer want die zitten dan wel achter de knopen !!!!(grapje)
    De oude cultuur heb je ook nog bekeken door het bezoeken van de enorme Maya tempels en ruïnes, fascinerend om te zien. Maar zo tegen het eind van je reis ,met nog een klein weekje te gaan ,kun je het niet laten, nog even over de grens naar El Salvador om een vulkaantje te beklimmen. Het kan ook weer niet anders. In ieder geval, brei er nog een paar leuke dagen aan en groeten je uit het Middenpad.
  2. Buurman Douwe:
    26 januari 2020
    Het regent weer klinkers! Als je mond niet soepel genoeg is ga je er nog van stotteren ook!
    Opnieuw geweldig mooie foto’s van een geweldig mooi land. Weer een bewijs dat de wereld buiten Bakhuizen, zeg maar achter Spannenburg, toch verhipte mooi is. En je bent, natuurlijk, in Tikal geweest. Dat kon en mocht je niet overslaan, daar moest je heen en als echte reiziger ging je daar ook heen. Het centrum van de oude Maya cultuur. Daar heb ik net vorige week een interessante documentaire over gezien op TV. In die documentaire konden ze virtueel het oerwoud laten verdwijnen waardoor veel en veel meer van de nederzettingen zichtbaar was. Jouw foto’s kwamen me dan ook bekend voor! Ik kan eindelijk eens meepraten hihi De raadselen rond het Maya volk zijn heden ten dage nog lang niet opgelost. Men weet nog steeds niet waarom dat volk zo plotseling verdween. Er zijn alleen nog maar aanwijzingen gevonden dat een andere cultuur hen verdrongen of opgeslokt heeft. Een rijkere en grotere beschaving zou hier debet aan zijn geweest. Het mysterie blijft voortduren. Duidelijk is wel dat het er behoorlijk wreed aan toeging met mensenoffers op grote hoogte. Ook toen al in die vroege tijd was religie de grootste bron van kwaad en ellende, Uiteraard in combinatie met macht en rijkdom. En heden ten dage is dat nog steeds zo, Sommigen stellen zelfs religie gelijk aan die macht. Hoe het ook zij en hoe het uiteindelijk ook in mekaar steekt, het blijft geweldig interessant.
    Dat daar vreemde figuren leven en rondlopen in die oude hippie omgeving is niet verwonderlijk. Niemand die hen daar lastig valt. De remmingen die wij in het westen hebben om ons “vreemd” te gedragen ontbreken daar volledig. Doch om nu te zeggen dat wij ons wél normaal gedragen gaat ook wat ver. In hun ogen zijn wij waarschijnlijk hartstikke kierewiet. Helemaaaaal ongelijk hebben ze niet. Het is maar net vanuit welke hoek je er naar kijkt. Zo nu eerst even een bokkenpootje!
    Veel plezier nog!
  3. Hans van Riet:
    26 januari 2020
    Wat een lef heb je toch én doorzettingsvermogen om je keuze in werkelijkheid om te zetten.Bovendien beluister ik je bijna adembenemende genieten en geniet bovendien van je majestueuze beschrijvingen. Hans