Mexico II

21 maart 2018 - Palenque, Mexico

Vanuit Palenque nam ik de bus naar Merida. Een grote stad die ik eigenlijk niet heel bijzonder vond. Maar ik kwam ook niet voor de stad, ik kwam voor de flamingo's in het nabij gelegen reservaat bij Celestun. Er waren drie oudere stellen mee. Eentje daarvan bestond uit Susan en John. Twee gepensioneerden uit Wisconsin. Susan was de hele dag veel te enthousiast en ratelde aan een stuk door. Als je even niet praatte dan begon zij wel weer over iets anders om weer een gesprek op gang te krijgen. Haar man was zo rustig als maar kon en als ie dan eens wat wilde zeggen, walste Susan er weer overheen. Wat een grappig stel.
Met een bootje vaarden we over de rivier waarbij we op een gegeven moment aankwamen bij de groep flamingo's. Tientallen. Nee honderden. Het was een prachtig gezicht.

Na Merida nam ik een collectivo naar Valladolid. Een collectivo is een klein busje die gaat rijden wanneer er genoeg mensen in zitten. Stoelbekleding was er niet. Het waren oude t-shirts die om de stoelen waren gevouwen. Ach wat let et. Het was goedkoop en daar ging het om.
Valladolid was een klein stadje waar avonds weinig te beleven was, maar overdag enorm veel drukte was met eetkraampjes op straat, marktjes en er was een chocolade winkel waar ik natuurlijk even naar binnen ging om te 'proeven'. Kijken kijken, niet kopen.
In het hostel ontmoette ik Erin uit Canada en Jang uit Zuid Korea. Allemaal waren we in Valladolid voor Chichén Itzá. De belangrijkste Maya stad van Mexico, en een van de zeven wereldwonderen. We besloten om de volgende dag met z'n drieën te gaan.

Chichén Itzá is als Machiu Piccu in Peru en Christo in Rio. Als je in de buurt bent, sla je dat niet over. Om de mensen massa voor te zijn zaten we om 7 uur al in de bus en kwamen we een kwartier voordat de deur open ging aan. Toen stond er al een rijtje. RijTJE, het viel nog mee.
Ik had eerder al een paar Maya ruïnes gezien maar deze stad spande de kroon. Het is niet voor niets een wereldwonder. De metershoge piramide, alle tempels en alle details die verwerkt waren in de stenen. Prachtig.
Het ruïne complex is vrij groot en de mensen waren daardoor gelukkig verspreid. Na drie uren hadden we alles gezien. Op weg naar de uitgang werden we overspoeld door 'de massa'. Een soort mierennest van mensen kwam naar binnen lopen. Wij waren gelukkig zo slim om heel vroeg te gaan en bij het zien van al deze mensen was ik blij dat wij er weer uit gingen. Maar wat was het mooi!

De volgende dag gingen we weer met z'n drieën op pad. Dit keer naar het roze meer van Los Coloradas. Met een tour kostte dit ons $85 dollar (vond ik te) en met openbaar vervoer was het niet mogelijk er te komen werd ons verteld. Na enig speurwerk op internet zagen we dat er wel degelijk bussen heen gingen.
De volgende morgen na 2 keer een uur in de bus en voor een bedrag van €4,50 kwamen we aan bij het roze meer. Het was een heel apart gezicht. Met bewolking was het 'oké leuk', maar zodra de zon op het roze water scheen ontstond het 'wauw' effect.
Omdat Los Coloradas maar een heel klein plaatsje is, ging er maar twee keer per dag een bus terug. We bleven de hele middag op het strand totdat de bus kwam. Een avontuurlijke dag voor een prikkie. S'avonds aten we met z'n drieën en de volgende dag ging iedereen weer een andere kant op.

Ik ging naar Bacalar, in het zuiden van het land. Toen ik daar aankwam, overviel me een gevoel van 'hier bestaat geen tijd'. Een paar mensen op straat, een paar auto's die langsreden en de dag kwam zoals die kwam. Dit was mijn plek.
Na een tropische storm verbleef ik de volgende twee dagen bij het prachtige 7 kleuren meer van Bacalar.

Het leuke van reizen is dat er altijd weer verassingen op je pad komen. Dingen gebeuren die je niet had verwacht. Ik had nog steeds veel contact met Robbert en Vivian die op dat moment in Colombia verbleven. Ik wilde ze graag weer zien na de leuke tijd in Rio maar elke keer had ik wel weer een smoes waarom ik niet ging. Omdat mijn reis bijna ten einde is dacht ik, wat maakte het ook uit. Onder het mom van 'je leeft maar een keer' boekte ik een vlucht naar Colombia en twee dagen later zat ik in het vliegtuig.
Het was geweldig om ze weer te zien en het was ook leuk om weer terug te zijn in Colombia. Daar waar mijn reis is begonnen, maar wat inmiddels ook alweer bijna 9 maanden geleden is. We brachten een kleine week door in Medellin. Het verjaardagsfeest van Robbert met mijn veel te vieze Mexicaanse drank die ik had meegenomen, te veel chocolade ijsjes, een dagje naar Guatape en de feestjes in Medellin. Ik heb van elke dag genoten met het beste gezelschap.

Na zes fijne dagen in Colombia was het gister alweer tijd om afscheid te nemen en inmiddels ben ik weer terug in Mexico voor de allerlaatste week. Vandaag ben ik op de fiets door Tulum gereden en de Maya tempels bezocht aan de oceaan. De komende dagen ga ik naar Isla Holbox om nog een paar dagen te genieten van zon, zee en strand.

Lieve groet uit Mexico,
Iris

1. Heit en Memke:
    22 maart 2018
    Langzamerhand komt Mexico ook in beeld met z n prachtige archeologische restanten, flora en fauna. Grappig is het vervoer met een “collectivo”,genoeg passagiers? Rijden maar. De eersten die zitten zullen soms geduld moeten hebben ,maar wat geeft t, gemakkelijk en niet duur.Ook heb je weer vrienden gemaakt waarmee je weer diverse bezienswaardigheden hebt bezocht en beleeft en dan ook nog weer even heen en terug naar Colombia voor een verjaardagsfeestje !Je beleeft het hoor!.Maar je geeft het al aan,nog een weekje en dan gaat de grijze vogel de oceaan weer over en wordt de thuisreis aanvaard.Ongelooflijk hoe het is gegaan,waren er eerst nogal wat bedenkingen vanuit het thuisfront,je hebt bewezen dat je jezelf goed kan redden.Ook de keuze voor Zuid-Amerika blijkt achteraf een juiste te zijn geweest volgens de verhalen en foto’s die we hebben gezien.Nou Iris,volgende week staat het feestcomité klaar voor de ontvangst op Schiphol en wensen we je nog een paar mooie dagen en een goede thuisvlucht toe. De heu
  2. Rian:
    22 maart 2018
    Nou Iris hartelijk dank voor het meeliften met je vertelde belevenissen. Heb een goede reis terug na nog even stilgestaan te hebben bij een bewuste terugblik , je schatrijke ervaring van de afgelopen 9 maanden. En dan welkom terug in het wereldwonder van het "Gewone Leven" goede reis en groeten rian
  3. Buurman Douwe:
    22 maart 2018
    Na 23 reisverslagen nadert jouw reis het eindpunt: Middenpaed 6A! Negen maanden geleden reisde je vol vuur af naar het onbekende Zuid-Amerika, het continent waarvan velen toen dachten “oei”. Doch na je eerste reisverslag veranderde dat “oei” al gauw in “goh!” en nam de ongerustheid in het Middenpaed per reisverslag in rap tempo af en veranderde in bewondering en waardering voor je moed en vermogen om je te manifesteren zoals je deed: altijd fleurig, nooit opgeven, volop genieten, altijd fris geschreven verslagen met mooie foto’s, zeer weinig taalfouten (hihi), kortom bewonderenswaardig hoe je daar rondstapte/fietste/reed/vloog/voer. Maar dat neemt niet weg dat jouw naasten vast opgelucht ademhalen zodra je weer in het Middenpaed bent gearriveerd. En dat is normaal natuurlijk. Abnormaal was als ze dat niet deden! Je kon het moment van thuiskomen niet beter uitzoeken: de gekte van de gemeenteraadsverkiezingen en het raadgevend referendum over een onbegrijpelijke wet is net achter de rug. We drinken nu een glas en doen een plas en alles is weer zoals het was en opgetogen gaan we nu op naar een “vredig” Pasen. En precies in die oase van rust kom jij weer terug. Verder bijpraten is deze keer dus overbodig. Rest de vraag of het leuk was jou te volgen op je reis van ruim 30.000 km. Nee, het was niet leuk, het was gewoon geweldig leuk. Zoals je bijvoorbeeld Susan en John beschreef. Prachtig. Hij was al uitgeluld, zij nog lang niet. Of over die collectivo. Eigenlijk kon je er niet meer fatsoenlijk in zitten en toch reed ie gewoon alsof er niets aan de hand was. En dan die vergelijking tussen een mensenmassa en een kolonie mieren. Treffender kon je het niet omschrijven. Al lezend zie je het zo voor je. Net lemmingen. Of schapen, hihi. Nu er een eind komt aan je lange reis zul je vast een paar dagen last krijgen van afkickverschijnselen. Dat kan bijna niet anders. Zeker is dat deze reis nooit uit je herinnering zal raken. Dit neemt niemand jou meer af. Iris, tot ziens!
  4. Phien Albada:
    23 maart 2018
    Hoi Iris.
    Op foto's lijkt het 'roze meer' heel mooi en bijzonder. In werkelijkheid zal het zeer indrukwekkend zijn! En vooral in het zonlicht.
    En weer even terug naar Colombia.....wat leuk om nog een week met die vrienden op te trekken.
    En nu ben je aan de laatste week van jouw reis bezig! En die ga je zonnend en zwemmend doorbrengen. Een mooie en ontspannende afsluiting van een geweldige reis!!
    Iris geniet van de laatste dagen! Een goede reis terug! Een mooi weerzien met jouw dierbaren!
    En bedankt voor de mooie verhalen!

Lieve groet,
    Phien en Peter.