San Pedro, Salta, Cafayate & Mendoza

16 november 2017 - Santiago, Chili

Na de schitterende tocht in Bolivia eindigde mijn reis in Uyuni. Vanuit Uyuni nam ik de bus naar San Pedro de Atacama in het noorden van Chili. Eigenlijk ken ik helemaal geen mensen die in Chili of Argentinië zijn geweest of nog heen gaan en daarom vond ik het des te interessanter om deze 'meer vreemde' landen te bezoeken.
Aangekomen bij de grens moesten hier alle tassen uit de bus en werd er streng gecontroleerd. Het was voor het eerst dat de grensovergang zo streng was. Aangekomen in San Pedro vond ik het gelijk leuk. Het was klein, zanderig, de mensen waren ontzettend aardig en de omgeving was prachtig. Het voelde een beetje als een extra dag van de jeeptour.
San Pedro de Atacama ligt in de Atacama woestijn, een van de droogste gebieden ter wereld en de hele omgeving was dan ook kurkdroog. De volgende dag ging ik naar Valle de la Luna (maanvallei). Deze vallei ligt vlakbij San Pedro en het landschap deed je ook echt af en toe denken of was je op de maan, heel bijzonder.
San Pedro wordt omringt door tientallen vulkanen. Een aantal hiervan kun je beklimmen en dit stond ook weer bovenaan mijn to do list. De volgende morgen werd ik om 5 uur ochtends opgehaald. Samen met nog 4 meisjes vertrokken we naar de Lascar Vulkaan. Dit is een actieve vulkaan van 5600 meter. Na twee uur rijden bereikten we de vulkaan. Omdat we met de auto vrij hoog konden komen was het vanaf daar 'nog maar' 3 uur lopen naar de top. Hoe mooi het weer ook leek, op de top was het steenkoud. Het uitzicht daarentegen fenomenaal. We keken uit over de hele omgeving met op de achtergrond alle andere vulkanen, meren en de krater waar nog steeds rook uit kwam, prachtig!
Avonds ging ik samen met de gids van vandaag, Jaime, nog een ritje maken door de omgeving. Dit hele gebied was zo schitterend mooi. We dronken een Chileens biertje bij een prachtig meer en keken hoe de zon onderging.

De dag daarna was het tijd om te gaan en zou ik weer de grens overgaan. Dit keer naar het land van de tango, Lionel Messi en onze eigen koningin Maxima, Argentinië. Omdat zowel Chili als Argentinië gigantisch is, met een lengte van bijna 5.000 km zal ik een aantal keer de grens overgaan tussen deze landen. Na een lange rit van 11 uur en 600 km verder kwam ik aan in Salta.
Toen ik de volgende dag de stad ging verkennen, viel het me op hoe anders het hier is dan wat ik tot nu toe gewend was. De kraampjes vol met kaalgeplukte kippen en varkenskoppen zijn verdwenen, het constante getoeter van auto's is er niet meer, en de auto's laten voetgangers hier soms zelfs voorgaan in plaats van dat alles maar wat door elkaar heen rijd. Het Spaans is net even anders en ook is alles hier wat duurder. Wel zijn de Argentijnen ontzettend vriendelijk en behulpzaam en zodra ik vertel dat ik uit Nederland kom, klinkt er; aah Reina Maxima (koningin Maxima). Na mijn eerste dag in Salta was ik dus al behoorlijk enthousiast over het land.

De volgende dag ging ik met een tour mee langs verschillende plekken ten noorden van Salta. We reden door de prachtige omgeving, zagen de '7 coloured maintain' van Tilcara en kwamen door nog een aantal kleine dorpjes waar de mensen hun handgemaakte spullen verkochten. We reden deze dag meer dan 500 km en dit was alleen nog maar een provincie van Argentinië. Het laat zien hoe groot dit land en tegelijkertijd hoe klein Nederland eigenlijk is. Lange afstand bussen of nachtbussen hebben wij niet en na een rit van 600 km zijn wij allang het land uit.

Hoe immens groot dit land ook is, gelukkig zijn er ook korte ritjes. Na een paar dagen in Salta nam ik de bus naar Cafayate. Een rit van 'slechts' 4 uurtjes. De omgeving was schitterend. Cafayate is een klein plaatsje en ligt in een wijnstreek van Argentinië. Overal is dan ook wijn te koop en er is zelfs schepijs met wijnsmaak. Onderweg in de bus ontmoette ik twee meisjes uit Engeland en een uit Duitsland. Avonds gingen we met z'n allen uit eten. Op straat stonden twee muzikanten te spelen waar we later nog wat mee gingen drinken. Uiteindelijk belanden we in een restaurant met al hun vrienden waar een verjaardagsfeest werd gehouden. Er werd muziek gemaakt, gezongen, ik vond het geweldig. Zo tussen de locals zie je het allermeeste van de cultuur van hier.
De volgende dag huurde ik samen met de meisjes uit Engeland een mountainbike en fietsten we naar een wijngaard in de buurt. Het was een prachtige omgeving en bij de wijngaard kochten we een fles wijn en genoten we van het uitzicht, de zon en de lekkere wijn.

Avonds was het tijd om te gaan. Toen begon de langste rit uit mijn leven. Eerst nam ik een bus van Cafayate naar Tucuman van 5 uur. Daar aangekomen moest ik drie uur wachten op de volgende bus. Vervolgens nam ik de volgende bus voor nog eens 14 uur. Na 22 uur en bijna 900 km kwamen we aan in Mendoza. Alsof het allemaal al niet erg genoeg was, liep ik richting het hostel met achterop m'n grote backpack en voorop m'n kleine rugzak. Helaas bleven de haakjes van m'n schoenen aan elkaar haken waardoor ik struikelde en met al m'n bagage vol op m'n plaat ging. Ik hoopte dat er iemand bij me zo komen, zodat het er nog een beetje ernstig uit zag maar helaas. Wat een sukkel ben je dan hè.

Mendoza is een stad die op zichzelf niet heel bijzonder is. Het is echter de omgeving die het mooi maakt. Ook hier zijn weer veel wijngaarden te vinden, zijn de bergen rood van kleur en het was ontzettend warm (+30 graden). De volgende dag maakte ik weer een tour door de omgeving. We kwamen langs een schitterend blauw helder meer, zagen Puenta del Inca, een natuurlijke geel kleurige rotsformatie in de vorm van een brug en we gingen omhoog met een skilift. In de winter is dit een ski gebied maar omdat het nu zomer is, was alles groen. Als laatste gingen we naar het uitzichtpunt waar je uitkijkt op de Aconcagua. Met 6.960 meter is dit de hoogste berg van het continent en behoort hij tot de '7 summits'. Vorig jaar beklom Beau van Erven Dorens deze berg voor het programma Beaufort. Ik was toch wel een beetje jaloers maar goed, ik heb de Huayna Potosi in Bolivia. Die heeft hij weer niet. Ik vond het alleen al mooi om deze berg in het echt te hebben 'gezien'.

Vandaag vertrok ik opnieuw naar Chili. Dit keer naar de hoofdstad Santiago. In slechts acht uur waren we er. Ik ben er pas net maar mijn eerste indruk is weer positief! De foto's staan in het album van Chili en Argentinië, op pagina 2 en 3.

Lieve groet uit Chili!

1. Heit en Memke:
    17 november 2017
    Zo Iris,daar hebben we weer een verhaal uit het verre Zuid-Amerika.Zo langzamerhand wordt je al een veterane met die landen die je al achter je hebt gelaten,en vervelen doet het nog steeds niet getuige je reisverslagen.
    Het is ook een cliché, maar als je de plaatjes rustig bekijkt dan is het ook fascinerend wat die landen je bieden qua natuur en levenswijze.Dan is het vooral de kleuren die je
    overal weer terug vindt,is het niet in de kleding dan wel in het vulkaan gesteente wat daar kennelijk toch overheerst.
    Het is deze keer ook een meer relaxte aflevering geworden,geen zware berg-en jungle tochten maar meer, een wijntje hier,een tochtje daar,even rustig aan.
    Je maakt echter ook vele kilometers met de dag-nachtbus,en na de eerdere benamingen die we voor jouw hebben uitgevonden(klimgeit,ijskonijn) zetten we de volgende erbij,de Busmus.Tjonge wat maak je afstanden,ettelijke keren al Nederland op en neer.!Maar je gaat mooi stiekem je gang en ziet meer van de wereld dan menig ander,nog een goede reis richting de zuidpool.Denk erom:Eerst links,
    dan rechts,nog een keer links en dan pas oversteken en doe de groeten aan Maradonna!
  2. Rian:
    17 november 2017
    Hoi Iris
    Veel dank voor je lange mooie berichtgeving.
    Je bent een krachtig initiatiefrijk gezond mens die heel veel indrukken en reizen kan verwerken. Daar kun je zeer dankbaar voor zijn en heel tevreden en blij dat je zo je hartstocht kunt volgen. Ik wens je nog heel veel mooie verassingen op velerlei gebied. Hier is het hele bos bezaaid met een tapijt beukenblaadjes, gele glitserende blaadjes door de wind heel hoog in de lucht aan de bomen afwachtend tot hun eigen afvallen. Een zachte sneeuw van vallende blaadjes en...... We hebben een echte vliegenzwam ontdekt( hoef het plan die daar heen te brengen gelukkig niet uit te voeren)en dan de weidse friese weidevlakten in mist ,storm en zon wat een schoonheid hier zomaar vanuit het huis! Kortom:Weelde, rijkdom,het leven opladend super.jij verder weer heel veel plezier en veel geluk
    Hartelijke groet Rian
  3. Buurman Douwe:
    20 november 2017
    Dit was het verslag van reizen met de bus. Bus in en bus uit, kilometer na kilometer. En ondanks dat het waarschijnlijk doodvermoeiend moet zijn geweest toch een verhipt interessant verslag en verluchtigd met prachtige foto’s en commentaren: geweldig! Een plezier om te lezen! Ik denk dat je in een kleine twee weken een afstand overbrugd hebt van Amsterdam naar Moskou en dan bedoel ik Moskou ruim voorbij richting het oosten. Van zulke afstanden per bus kunnen wij ons helemaal geen voorstelling maken. Overstappen op Spannenburg was vroeger al een stressvol gedoe………. En dan was je nòg lang niet in Sneek of Heerenveen. Bovendien gingen jouw busreizen niet alleen van A naar B maar tevens berg op en berg af. Zo te lezen heb je er nog lang geen genoeg van want het plezier en enthousiasme straalt er nog steeds vanaf. Niet alleen van je verslagen maar ook van je gezicht op bijbehorende foto’s! Je was trouwens een beetje jaloers op Beau van erven Nogwat. Dat was tot nu toe het enige dat ik niet begreep, hihi, want ik acht die man helemaal niet hoog. Als ie inderdaad op die bergtop geweest is, ik zeg dus àls, dan is dat wel een prestatie. Dat geef ik onmiddellijk toe. En dan heeft hij zowaar nog iets positiefs gedaan.
    Oh en Sinterklaas is weer gearriveerd: in Bakhuizen en in Nederland (Dokkum). Er waren twee bussen met demonstranten tegen Zwarte Piet onderweg vanuit de Randstad maar die werden tussen Joure en Sneek vakkundig de poot dwarsgezet door een aantal nuchtere Friezen. Waarschijnlijk nazaten van Friezen die vroeger ook niet zo op Bonifatius gesteld waren. Bonifatius had echter de pech dat er toen nog geen bussen reden zodat hij niet, net als deze verwarde Randstedelingen, teruggestuurd kon worden. En dat is hem noodlottig geworden.
    We hebben net de Wereld Toiletdag achter de rug, gister, en maken ons op voor de Wereld Televisiedag morgen. Blijkbaar is de verwarring van de mensen toch groter dan alleen over Zwarte Piet.....
  4. Elisabeth Wiiteveen:
    4 december 2017
    hoi Iris

bedankt weer voorje verslag het blijft fijn om met je mee te reisen wat een lange busreis maar zo zie je veel ben een beetje laat maar ik was jarig ben een week weg geweest naar Amsterdam en Breda Nu is het weer sinterklaas samen gevierd bij Lian wat is dat leuk Waar jij nu bent hebben geen sinterklaas de kerstman DAg Lieve Iris