Cusco

5 oktober 2017 - Cusco, Peru

Over Cusco kan ik bijna wel een heel boek schrijven, zoveel mooie dingen heb ik hier beleefd en gezien. Cusco is de meest toeristische stad van Peru omdat je vanaf hier naar Macchiu Piccu kunt gaan. Ik was even bang dat ik de stad daarom te toeristisch zou vinden, maar niks was minder waar. Er hing een hele fijne sfeer en de stad heeft mooie pleinen, kleine straatjes met veel winkeltjes en er is ontzettend veel te doen. Eigenlijk iedereen hier gaat naar Macchiu Piccu, een van de zeven wereldwonderen en dé trots van Peru. Ik wilde dit doen met een meerdaagse tocht. De Salkantay trek, 5 dagen lopen over een afstand van ongeveer 80 km. In Colombia had ik al mensen gesproken die dit hadden gedaan en wist daarom wat ongeveer de prijs was. Ik ging verschillende bureautjes binnen en wanneer de prijs er ver boven lag bedankte ik ze vriendelijk en op naar de volgende. Uiteindelijk vond ik een goede tour en deze moest voor mij persé beginnen op 30 september waarbij je 4 dagen lager aankomt bij Macchiu Piccu. Dit had een reden, maar daarover later meer. Tijdens mijn eerste avond in Cusco kon ik eindelijk, na een nacht in een tent op de vulkaan en een nacht in de bus, weer in een bed slapen. Heel fijn.

Om meer van de stad te weten te komen ging ik de volgende dag mee met de free walking tour. Dit is een gratis stadswandeling waarbij je aan het einde een fooi kunt geven. Cusco was vroeger de hoofdstad van het oude Inca rijk, totdat de Spanjaarden kwamen en alle tempels en bouwwerken vernielden. Hiervoor in de plaats kwamen nieuwe katholieke kerken. We kwamen langs oude Inca muren met ontzettend grote stenen die in elkaar zijn gezet. Het is nog steeds een raadsel hoe deze muren zijn gebouwd. Het was ontzettend interessant en je kon merken aan de gids dat hij het nog steeds heel erg vond wat er vroeger hier is gebeurd met hun oorspronkelijke volk.

De volgende dag ging ik met een tour mee die ons eerst bij een klein winkeltje bracht, waar een aantal vrouwen aan het werk was om dekens en doeken te weven. Hier kregen we uitleg over hoe dit hele proces in z'n werk ging. Het was heel interessant om te zien wat er allemaal aan vooraf gaat, voordat het zo in een winkeltje ligt voor de verkoop. Vervolgens reden we naar Moray. Hier is een van de oude Inca plekken te bewonderen. Moray is een soort terras met allemaal verschillende lagen. Hier verbouwden de inca's vroeger zaden en groenten. De tocht eindigde bij de zoutterassen van Maras. Terwijl we door de bergen reden werd de omgeving ineens wit en zagen we de terrassen. Hier aangekomen was dit echt een heel apart gezicht. De omgeving bestond uit verschillende lagen en er waren honderden verschillende vakken met zout. Ook zag je mensen aan het werk, welke het zout aan het zeven waren en liepen er mannen met zakken van 50 kg zout op hun rug, klaar voor de verkoop. Het was een indrukwekkend gezicht.

Een van de tours die ik heel graag wilde doen was die naar de Rainbow Mountains. Om 04:00 werd ik opgehaald en was het een busrit van 2,5 uur tot de volgende stop. Hier kregen we ontbijt en reden vervolgens nog een uur door naar het beginpunt. Onderweg zagen we steeds meer besneeuwde toppen. Daar aangekomen zag je overal om je heen bergen en sneeuw. Het was een compleet andere wereld dan waar we die ochtend vandaan kwamen.
Vanaf hier was het twee uur lopen naar de Rainbow mountains. Ook hier was de hoogte (5000m) weer aanwezig. Onderweg werd ik al snel vrienden met een jonge uit Brazilië en we liepen samen verder. De omgeving waarin we ons bevonden was zo verschrikkelijk mooi. De bergen, de sneeuw, de schapen en lama's die onderweg stonden te grazen. Ik weet nog goed dat toen ik 4 jaar geleden de Victoria falls in Zambia zag, ik tranen in m'n ogen had. Gewoon omdat het zo overweldigend mooi was. Toen we aankwamen bij de Rainbow Mountains gebeurde precies hetzelfde. Ik zat op een plekje weg van alle mensen en het uitzicht was fenomenaal. Hoewel de foto's ook prachtig zijn, kunnen deze eigenlijk niet laten zien hoe schitterend de natuur hier is als je het echt meemaakt.

Op 30 september zat ik ochtends vroeg om 04:00 klaar om opgehaald te worden voor de Salkantay trek. 5 dagen lopen met als eindbestemming Macciu Piccu. Na drie uur in de bus kwamen we aan bij het startpunt. We waren met 11 personen en na een kort voorstelrondje bleek dat Brazilië dit keer in de meerderheid was met 5 personen. Verder hadden we 2 Fransen, 1 Amerikaan, 1 Argentijn, 1 Duitser en ik. Daarnaast was Freddy onze gids voor de komende dagen. De tocht begon op 3800 meter en bij het kamp aangekomen had ik gelijk alweer hoofdpijn. Het is elke keer weer mooi om te zien hoe verschillende individuen zo snel een groep wordt en iedereen stond ook gelijk klaar met paracetamol en andere medicijnen. Gelukkig ging het middags beter en begonnen we aan de klim naar Lake Humantay. Dit meer lag tussen de bergen. Het weer was perfect en het uitzicht was geweldig. Terug bij het kamp kregen we ons avondeten en was het super koud dus gingen we vroeg slapen.

De tweede dag was de zwaarste dag. We begonnen aan een klim van 3 uur naar de Salkantay Pass op 4600 meter. Het was heel zwaar maar de uitzichten waren weer fantastisch. Af en toe, als ik WiFi heb, kijk ik expeditie robinson terug en tijdens de klim voelde het alsof ik aan een van de proeven mee deed maar dan wie het snelste boven was. De Duitse jonge in onze groep was ontzettend snel en niemand kon hem bijhouden dus hij won. Ik was tweede!! Boven aangekomen zagen we een prachtig groen blauw meer en konden we fantastische plaatjes schieten. Vanaf hier was het alleen maar afdalen. We gingen van 4600 naar 2900 meter. Het mooie aan deze dag was dat we begonnen met winterjassen aan en besneeuwde bergtoppen om ons heen. Vervolgens doken er steeds meer bergen op en werd het steeds warmer. Aan het einde kwamen we uit in de jungle en was het bloedheet. Het was een prachtige maar lange dag. In totaal liepen we deze dag 25 km.

Op de derde dag vervolgden we onze weg door jungle paden. Na vijf uur lopen kwamen we middags aan bij het volgende kamp. Hier kregen we eten, zetten we de tenten op en gingen we aan het eind van de middag naar de thermale baden van Santa Teresa. Hier konden we twee uur blijven en het was fijn om na zoveel kilometers eindelijk even te chillen. Avonds bij het kamp waren we samen met een andere groep en was er een kampvuur, muziek en drankjes. Iedereen danste en we hadden een hele leuke avond.
De volgende morgen zat iedereen bij het ontbijt en werd ik gezocht door onze gids. Ik zat allang aan de tafel. Twee minuten later kwam Freddy samen met Salvador de kok aanlopen met een hele grote verjaardagstaart met daarop 'Feliz cumpleaños Iris'. Omdat we de volgende dag heel vroeg op moesten kreeg ik deze vandaag al op 3 oktober. Het was geweldig. Nadat de hele taart op was vervolgden we onze weg. Het was bloedheet en er was bijna geen schaduw. Na twee uur kwamen we aan in Hydro electrica. Dit is de plek waar de trein naar Machiu Piccu rijd. Een ticket voor deze trein is heel erg duur en wij gingen lopend langs het spoor naar Aguas Calientes, onze laatste stop voordat we Machiu Piccu zouden bereiken. In Aguas Calientes is maar een ding belangrijk en dat is Machiu Piccu en dat voelde je. Alles ademde Machiu Piccu. Na 2,5 uur kwamen we aan bij het hostel waar we die nacht zouden slapen. Ik hoorde onze gids overleggen met de receptie en mijn naam noemen. Het bleek dat ik als enige naar een ander hostel moest omdat ik bij een ander bedrijf had geboekt. Beetje jammer maar geen ramp.

De volgende morgen om 03:00 ging de wekker. Het was 4 oktober, mijn verjaardag! Ik had nog even tijd om mem en hoit te bellen die al aan de taart zaten. Om 03:40 werd ik opgehaald en liepen we in het donker naar het eerste hek. We kwamen aan om 04:00 en moesten een uur wachten voordat het hek open ging. Er waren al veel meer mensen en we stonden gelukkig redelijk vooraan. Na een uur wachten ging het hek open en konden we beginnen aan de stenen trap naar Machiu Piccu. Dit was echt loodzwaar. Na 50 minuten kwamen we hijgend en helemaal bezweet aan. Om 6 uur konden we naar binnen en kregen we een rondleiding van Freddy. Om ons heen hing alleen maar mist en we konden bijna niks zien. Na de rondleiding was het tijd om afscheid te nemen. Freddy moest huilen want hij vond het zo jammer dat we afscheid moesten nemen. Gelukkig verdween de mist en konden we eindelijk Machiu Piccu zien in zijn geheel. Dit was prachtig. Al zo vaak heb ik dit plaatje op Google gezien en nu stond ik er zelf in het echt naar te kijken.

Nu heb ik mijn eigen foto. En die is veel mooier dan een plaatje op Google. Voor mij gaat het niet perse om de foto zelf maar om het gevoel bij de foto. Bij elke foto die ik maak weet ik nog precies hoe ik me voelde en wat er gebeurde. Zo ook deze foto van Machiu Piccu. Ik weet nog precies hoe zwaar de klim op de trap er naar toe was, hoe teleurgesteld ik was door de mist en hoe blij ik was toen we eindelijk het mooiste uitzicht hadden over dé beroemde Incastad die nooit is ontdekt door de Spanjaarden, dé trots van Peru en een van de zeven wereldwonderen. Het was geweldig om mijn verjaardag hier te kunnen vieren.

Vanavond vertrek ik naar Puno, mijn laatste bestemming in Peru. Ik heb vijf weken rondgereisd in dit land en kan niks anders zeggen dan dat Peru he-le-maal geweldig is! Wat een verschrikkelijk mooi land. Als liefhebber van natuur, bergen en outdoor was dit voor mij helemaal het einde! Ik begon mijn reis op het strand van Mancora, trok vervolgens door de hoge bergen van Huaraz, croste met een buggy door de woestijn van Huacachina, beklom een vulkaan van 5800 meter in Arequipa en sloot af met een geweldige vijf daagse tocht naar het wereldwonder Macchiu Piccu.

Peru, ik heb genoten en ooit kom ik terug!

Lieve groet uit Peru!

1. Heit en Memke:
    6 oktober 2017
    Mooi om te zien en te lezen dat iemand zo kan genieten van een reis waar zo lang is naar uitgekeken.Het is altijd afwachten hoe zoiets zich ontwikkeld maar tot nu toe is het volgens jouw verhalen echt helemaal geweldig.! En wij, als leken, kunnen dit eigenlijk niet anders dan beamen als we dit zien en horen ,hoe mooi zal dit"live"zijn.
    Het woeste en ruige landschap,de mooie oude steden,de inwoners met hun karakteristieke"koppen",diversiteit aan bezienswaardigheden,Het houd niet op!
    Ook het kennismaken met diverse nationaliteiten op jouw trektochten past precies in jouw straatje,van Amerikanen tot Koreanen. En ja,dan als klapstuk in Peru op je verjaardag op de Machu Pichu te zijn; dat vergeet je je hele leven niet meer!
    Echter de reis gaat door,nog 1 halte en dan wordt dit prachtige land verlaten en wordt de grens naar Bolivia genomen.Sipke moet dus nog even wachten en hoe de reis verder vergaat lezen we in de volgende automaat. In ieder geval wensen we je een zelfde voortzetting van jouw ontdekkingsreis toe. groeten uit het Middenpad
  2. Lot:
    6 oktober 2017
    Lieve Iris, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Beetje te laat, maar ik lees het net pas. Wat een feest om op zo'n mooie plek te zijn op het moment dat je een jaartje ouder wordt... dat vergeet je nooit meer.
    Prachtig de foto's, ik kan me onmiddellijk voorstellen hoe overweldigend het moet zijn om dit in het echt te mogen zien, er middenin te staan. Hier in Bakhuizen onstuimig herfstweer. Voor mij prima overigens, ik maak een reis in mijn atelier. Lekker klooien met klei en mij voorbereiden op Kunstmaand Ameland, end oktober gaan Frans en ik h-e-l-e-m-a-a-l naar dit eiland om onze werkstukken te installeren. Zonder gevaar op hoogteziekte, dat dan weer wel, en weinig lama's denk ik. Wel 100 kunstenaars, dus dat is ook met gevaar voor eigen leven, haha. Dikke groet en liefs, Lot
  3. Phien Albada:
    6 oktober 2017
    Wat een bijzondere ervaring om jouw verjaardag op de Machu Pichu te vieren! En niet te vergeten met een verjaardagstaart! Zo te lezen, heeft Peru jouw hart gestolen.
    Foto's van 'mooie' kleurrijke mensen met prachtige hoedjes.
    Ook de groepsfoto's van jullie zijn heel leuk.
    En dan die overweldigende natuur!
    Als je daar o'chtends uit zo'n tentje komt, moet een belevenis zijn. En dat maak jij allemaal mee Iris!!

Voor nu lieve groet van Phien en Peter.
  4. Buurman Douwe:
    8 oktober 2017
    Ik heb deze keer verwonderd zitten te kijken naar de foto’s die je ingevoegd hebt. De natuur daar is werkelijk mind-blowing. Ik vermoed dat ik op het laatst met de mond wijd open zat te kijken want poes Akkie kwam op een gegeven moment recht voor me zitten (in de weg, dus) met een gezicht van wat mankeert jou toch? Vervolgens keek ze even op mijn beeldscherm en schrok van een daarop aanwezige Lama met als gevolg dat ze met onmiddellijke ingang buitengelaten wenste te worden…….. Later die dag liep ze op haar tenen achter het beeldscherm langs, bang dat die enge Lama daar nog zou zitten, hihi!
    Een foto is altijd een zwakke afspiegeling van de werkelijkheid. Als je, zoals jij, midden in dat landschap staat dan ben je er een onderdeel van. Ik kan me voorstellen dat een mens dan ontroerd raakt.
    En dan ben je op een gegeven moment zo dicht bij de plaatsen waar dat mystieke Inca volk heeft gewoond en geleefd. Ook dat is een ervaring die je altijd bij zal blijven denk ik. Als je daar dan ooit iets over gelezen hebt en dan opeens zie je die restanten, sta je op dezelfde grond waar zij ooit gelopen hebben………….. Dat moet een euforisch gevoel geven en tevens een nederig gevoel, denk ik.
    En om je nog even bij te praten: het schijnt dat die mensen waar ik het een vorige keer over had toch een kabinetje in elkaar hebben getimmerd! Geschroefd vermoed ik want niemand heeft ze horen timmeren. Ze waren muis en muisstil. En zoals het er nu naar uitziet heeft de inhalige royaal gewonnen en is de rest, behalve de afvallige, in gebed verzonken geraakt.
    Officieel weet ik nog van niets…… maar naar verluidt wordt het Wilhelmus op zijn oude dag plotseling nog een hit, let maar eens op. In ieder geval beter dan dat kroningslied, weet je nog? : de dag die je wist dat zou komen is eindelijk daar! Brrrrrrrrrrr. Als ik er aan denk krijg ik wéér kromme tenen, zó erg was dat.
    Iris ga zo door en maak plezier want dat neemt niemand je meer af!!
  5. Tineke en Arij FW5:
    10 oktober 2017
    Hoi Iris, wat een onderneming! Wij volgen je verhalen, bekijken je foto’s en verbazen ons hoe je alles hebt uitgezocht waar je naar toe wilt, wat je wilt zien en wat voor doorzettingsvermogen je hebt. Het is wel een unieke ervaring en improvisatie. Wat een mooie contacten doe je op en leuk als je de mensen later weer ontmoet. De foto’s die je laat zien, zijn geweldig. Wij volgen dan ook nog op Google Earth en treffen daar ook de omgeving die jij dan bezoekt. Een heel mooi medium om je te volgen. Het roept ook vragen op nl., hoe vind jij onderweg uit wat en waar je naar toe wilt, hoe leg je zoveel informatie vast (verslag –ook deze site natuurlijk) en vele, vele foto’s. Geweldig daar in het hooggebergte. Fijne voortzetting van je avontuur!!
  6. Elisabeth Wiiteveen:
    12 oktober 2017
    Van harte met je verjaardag beetje laat De fotos zijn geweldig wat een mooi landschap en die vrouwen met die kleurrijke kledingwat is de natuur mooi

dank voor je verslag fijne voortzetting van je reis
    vr gr bep