Nepal

12 maart 2019 - Kathmandu, Nepal

Na terugkomst in Pokhara verbleef ik een aantal dagen in deze stad. Het is denk ik de leukste stad in Nepal. Er zijn veel leuke restaurantjes, winkeltjes, het ligt pal aan het meer en er is veel te doen. Ik liep een tocht naar Sarangkot en een tocht naar de witte stupa boven op de heuvel. Vanaf hier had je een geweldig uitzicht over het meer en het Annapurna gebergte. Ik had 8 dagen gelopen om de Macchapucchre berg te zien en het enige wat we hadden was grijze lucht. En hier een uurtje vanaf Pokhara was de berg in al zijn glorie te zien. Gelukkig kon ik er zelf wel om lachen.

Het laatste ding wat ik sowieso wilde doen in Nepal was paragliding. In de ochtend werden we opgehaald en de berg opgereden. Op de berghelling maakte de piloot mij vast en zodra er een windvlaag kwam riep hij; run! We renden de berg af en daar gingen we. Wauw, wat een geweldig gevoel. Al snel wilde ik in de weer gaan met mijn fotocamera maar al snel besloot ik deze weer weg te stoppen en gewoon te genieten van het moment. Het was zo geweldig mooi om daar door de lucht te vliegen dat 30 minuten eigenlijk veel te kort was. Een hele mooie ervaring!

Na een aantal dagen in Pokhara vond ik het mooi geweest en de reis ging verder. Ik nam de bus naar Bandipur, een heel klein dorpje waar het leek of de tijd stil stond. De mensen zaten voor hun restaurantje op een stoeltje, de honden lagen op straat te slapen, en zo verstreek hier de dag. Helaas had ik 2 dagen griep en heb ik niet zoveel gedaan. Na een paar dagen vertrok ik weer, richting Kathmandu.

Hier bezocht ik Bouddhanath. Een gigantische witte stupa welke aan elke kant vol hing met gebedsvlaggetjes en waar overal mensen zaten te bidden. Typisch Nepalees en ik vond dat dit maar de voorkant van mijn nieuwe fotoboek moest worden. Maar een foto maken had hier nogal wat voeten in de aarde. De zon moest op de goede plek, geen mensen er op, de wind moest goed zijn zodat de vlaggetjes in de juiste richting waaiden. Met ik denk zo’n 100 foto’s was mijn dag weer geslaagd.

Omdat ik de Annapurna Circuit trekking niet had kunnen doen door alle sneeuw, had ik een extra week in Nepal. Ik besloot naar Bhaktapur te gaan, een van de drie koningssteden van Nepal. In de bus vroeg een jonge mij waar ik vandaan kwam, Holland. Hij begon over Robin van Persie en Wesley Sneijder. Ik vroeg hem of hij Real Madrid - Ajax had gezien de dag er voor. Hij knikte ja en zei dat hij het geweldig vond. Ik antwoordde met: “mijn vader ook”.

Bhaktapur was een bijzondere stad met veel mooie gebouwen, een pottenbakkersplein met heel veel potten, veel authentieke mensen en heel veel tempels. Door de aardbeving van 2015 zijn er helaas een aantal tempels verwoest. Hier wordt inmiddels druk aan gewerkt om deze weer op te bouwen. Alles ging hier nog in het  ouderwetse en dat maakte het bijzonder om hier te verblijven.

Vanaf Bhaktapur nam ik de bus naar Nagarkot om nog voor de laatste keer een prachtige zonsopkomst te kunnen zien over het Himalaya gebergte. Vanuit Nagarkot liep ik een prachtige tocht van 20km naar Dumlikhel, langs groene terrassen en met op de achtergrond de Himalaya. Hier aangekomen bleek de locatie van mijn hotel niet juist en was het voor mij een raadsel waar het zou zijn. Ik werd geholpen door een paar locals en ik zou worden opgehaald door de medewerkers. Na een uur wachten zonder resultaat was ik het zat en nam ik voor een prikkie de bus terug naar Kathmandu.

Over 2 dagen zit mijn reis er op en vlieg ik terug naar Nederland. De 2,5 maand is weer voorbij gevlogen. Zo lang kijk je er naar uit en zo snel is het ook weer voorbij. Maar wat is dit weer een geweldige reis geweest.

De reis begon in Delhi. Samen met Fardau maar zonder bagage. Het werd een andere reis dan we voorheen hadden gedacht, maar wat hebben we veel mooie dingen gezien en gedaan. Het slapen in de woestijn, de gigantische forten, de crematies bij de Ganges, de paleizen en noem het allemaal maar op.

Hoewel India niet helemaal mijn land was, ben ik wel blij dat ik dit bijzondere land heb mogen ervaren. En wat was het geweldig om dit samen mee te maken en het met iemand te kunnen delen. Ik weet zeker dat er nog veel momenten thuis zullen zijn, dat we aan onze reis terug denken en ontzettend zullen lachen.

De pizza punt van Fardau die gepikt werd, de puppy die op mij plaste, de hole in de ground wc’s, de afzetterij, skeurbuik, puggle, chai chai en ga nog maar even door. Ik moest ook even een traantje laten toen ik Fardau naar het vliegveld bracht en alleen doorging.

De reis ging alleen verder, naar Nepal. Hoewel ik hele hoge verwachtingen had van Nepal heb ik me verbaasd over de schoonheid van dit land. Dit begon al snel tijdens de tocht naar Everest Base Camp. Dit is echt het allermooiste wat ik tijdens deze reis heb gedaan en iets wat ik nooit meer ga vergeten.

Nepal is een land waar echt alles te doen is wat ik leuk vind. Avontuur, actie, natuur en vooral heel veel bergen. En wat heb ik veel gedaan en gezien hier. Bergtochten, vreselijk enge vliegtuig vluchtjes, tempels, safari’s, paragliding, en heel veel wandelen. Soms was het afzien, maar grotendeels was het ontzettend genieten.

De mensen zijn ontzettend aardig, de natuur is schitterend en het was gelukkig minder druk als in India. Het zal dan ook niet een hele grote verrassing zijn als ik zeg dat Nepal een van mijn favoriete landen is waar ik geweest ben.

Over twee dagen ga ik terug naar een plek waar het ook mooi is en die ik, hoe vaker ik weg ben, des te meer ga waarderen. Thuis.

Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verhalen en de leuke reacties altijd. Heel erg leuk!

Liefs Iris

1. Jany:
    12 maart 2019
    Mooi geschreven weer, alvast een goede en veilige terug reis gewenst
  2. Heit en Memke:
    12 maart 2019
    Dag mevrouw,dag meneer,nou dat was het dan weer,de laatste dagen van de reis van vrouw vd Meer.Het zit er bijna weer op en het aftellen is begonnen na 10 weken.Weer een hele ervaring om mee te nemen in de tas en ook weer heel wat van de wereld gezien.In 2 landen geweest die tegen elkaar aan liggen maar zo verschillend zijn in een heleboel dingen,wat voor ons ook duidelijk is gemaakt door de mooie foto”s en de prachtige verhalen die er bij hoorden.Ook dat het jongetje verstand van voetbal heeft gekregen door naar Ajax te kijken!.
    De zinnen zijn weer gevuld,mooi dat alles weer geslaagd en goed afgelopen is zodat je straks weer met een tevreden gevoel in de grijze grote vogel kunt stappen.Dan zijn er vast ook meerdere personen en een”voorwerp op 4 poten” bij terugkomst weer blij dat je weer onder ons bent.Een goeie reis terug en de groeten aan Wesley!
  3. Wiebe:
    12 maart 2019
    sa we binne wêr op de hichte, we ha wer genoaten fan jim belevenissen, en ek fan dyn ferslaggen doe as't allinne fjirder gongst, goeie reis werom, en ik tink tot sneon. 👍🙋‍♂️.
  4. Fardau:
    12 maart 2019
    Godver die pizza punt jonge! Was ik alweer vergeten haha! Goede reis terug en tot zaterdag ❤️❤️❤️❤️❤️
  5. Phien Albada:
    Hoi Iris,
    Wat een prachtige afsluiting! Nog een paar mooie tochten kunnen maken. En het paragliding, jouw wens is toch maar mooi weer gelukt. En ja, soms heb je pech en soms heb je geluk. Een tocht die niet door kan gaan. Of geen mooie vergezichten. Dat heeft in zo'n gebied alles met de weersomstandigheden te maken . Gelukkig kun jij daar achteraf om lachen. Een vriendin van ons is twee jaar geleden in Nepal geweest. Ik liet haar foto's van jou zien. Nou, wat denk je....herkenning! Grappig is dat.
    Iris, dank voor de mooie verhalen! En een goede reis terug naar huis!!
    Lieve groet, Phien en Peter.
  6. Buurman Douwe:
    13 maart 2019
    Het laatste verslag van je reis door Nepal! Wederom een mooi verslag, helder geschreven en meeslepend. Af en toe heb ik het gevoel dat ik daar ook ben geweest, hihihi! Duidelijk te merken was deze keer dat je bezig was met de laatste loodjes: hier nog even kijken, daar nog even naar toe. Want elke wereldreiziger, en dat ben je zeker, weet dat het ononkoombaar is dat je af en toe toch weer even naar huis moet, even “nei hûs”. Blijkbaar is het hebben van een “hûs” toch een voorwaarde om de wereld te bereizen. Na een aantal weken of maanden kom je er toch telkens weer achter dat die vermaledijde horizon zich niet laat inhalen, zelfs niet met een (wrak) vliegtuig. De horizon blijft je altijd een stap voor. En dan is er maar één remedie: nei hûs! Terug naar het nietige maar o zo vreedzame Bakhuizen, naar het wonderschone Middenpaed maar ook naar de pizzeria in Stavoren! De Polo staat al klaar, gekeurd en wel en ik zag zelfs dat Sipke de Polo inmiddels al in de gaten houdt alsof ze wou zeggen: de auto staat al klaar dus ze komt gauw……. Je komt denk ik net op tijd. Want je kunt nog net het staartje meemaken van alle krolse katers en politici die druk in de weer zijn om de poezen c.q. de burgers te dekken zodat ze daarna weer hun eigen onnozele gang kunnen gaan. In onze gemeente was ons dat bijna noodlottig geworden maar dankzij het actiecomité Sânyndustry? NEE zijn we voorlopig gered van de waanzin dat slechts economisch gewin telt. Als de burgers hier niet verstandig waren geweest, de gemeenteraad (onze vertegenwoordigers was dat zeker niet. Totdat we met elkaar godverdomme zeiden en toen werd de FNP wakker. Maar de prijs die we met z’n allen betalen is hoog: de gemeenteraad is niet te vertrouwen, hun verkiezingsprogramma’s zeggen niks over hun werkelijke plannen. Gelukkig voelde de FNP zich uiteindelijk toch nog volksvertegenwoordiger. Als beloning werden ze door de inhaligen (VVD) en de Christenen c.q. Gristenen (CDA) als onbetrouwbaar afgeserveerd. Goede reis terug!
  7. Elisabeth Wiiteveen:
    24 maart 2019
    Bedankt Iris voor het mooie verslag van je reis door Nepalheb genoten wel een betje laat heb ook vernomen dat je weer in het mooie Friesland bent tot ziens