Rosario, Buenos Aires, Iguazu

6 januari 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Vanuit Ushuaia ging ik helemaal naar het noorden van Argentinië, naar Rosario. Omdat dit een afstand is van meer dan 3000 km nam ik dit keer het vliegtuig. Ik had een overstap in Buenos Aires van 7 uur en moest een hele nacht overslaan. In Rosario haalde mijn vriendin Virginia me op van het vliegveld. We hadden elkaar sinds Peru niet meer gezien, maar ik was blij haar te zien. De winterkleren konden onderin de tas en de korte broek kon weer aan. S'avonds was het kerstavond, de belangrijkste kerstdag in Argentinië. Het was meer dan 30 graden en ik had totaal geen kerstgevoel. Wel was er Virginia haar hele familie, kerstcadeaus en veel eten. Ik was een vreemdeling maar werd verwelkomt als een familielid. Ik vond het bijzonder hoe gastvrij deze mensen waren en hoe enthousiast ze waren met mijn bezoek. Niemand sprak een woord Engels dus het werd weer een uitdaging om te communiceren. Een hele groep die door elkaar praatte, hoefde ik niet aan te beginnen, maar met 1 of 2 mensen ging het aardig. Ik kom me gelukkig toch redelijk verstaanbaar maken in het Spaans, maar af en toe moest Virginia, die als enige Engels sprak, dingen voor me vertalen. Om 12 uur nachts kregen we champagne en werd er vuurwerk afgeschoten. Dit was totaal nieuw en even dacht ik dat het al oud en nieuw was. Het was een bijzondere kerst. Mijn dag had in totaal 42 uur geduurd en ik was ook blij toen ik om 2 uur nachts eindelijk op bed lag.
Virginia liet me de stad zien, we gingen met haar ouders met de boot de rivier op en de laatste avond nam ik haar mee uit eten. We hadden 4 super leuke dagen samen. We hadden 5 dagen met elkaar opgetrokken in Peru en nu 4 dagen in Rosario. Toen ik in de taxi stapte stond ze met tranen in haar ogen en bedankte ze me dat ik was gekomen. Wat een lief mens. Een bijzondere ervaring en vooral een nieuwe vriendin rijker.

Na Rosario ging ik naar de hoofdstad van Argentinië, Buenos Aires. Alleen de stad in komen duurde al anderhalf uur. Zoveel mensen, bussen, auto's. Ik dacht (als inwoner van Bakhuizen met krap aan 1000 inwoners) hoe ga ik hier in godsnaam mijn weg vinden. Gelukkig was daar mijn Duitse vriendin Anne, die soort van om de hoek verbleef. Zij was hier al een week en kende de stad een beetje. Ze nam me mee op sleeptouw, leerde me het metro systeem van Buenos Aires te gebruiken en liet me de mooie plekken van de stad zien. We gingen naar de Elite begraafplaats waar ook Evita ligt, dronken Argentijnse tereré op het terras, bekeken kunst, graffitis en Argentijnse jongens en iedere avond at ik bij haar in het hostel. Vijf dagen waren we elke dag bij elkaar. Ze werd echt een vriendin en ik heb zoveel met haar gelachen. Ze heeft dezelfde humor als mij en Fardau, die ik al die tijd moet missen. Ik was blij dat ik iemand had gevonden met net zulke flauwe humor als ons.
Buenos Aires is een enorme stad met veel leven. De kleurrijke wijk La Boca met veel tango, kleur en kunst. Het centrum met de historische gebouwen, oude verhalen en mooie parken. Palermo met hippe barretjes, muziek en kunst. Een stad waar je je makkelijk een week kunt vermaken. was tegelijkertijd dat ik na een week de drukte weer on

Op oudejaarsavond waren we op het dak van een hostel. Er was veel vlees, wijn, muziek en maar een beetje vuurwerk. Alweer een jaar voorbij. Ik weet nog goed dat ik op 2 januari vorig jaar weer naar Rentex moest en daar zo geen zin in had. Het was een jaar later en nog steeds stond ik overhemden te strijken. Ik had het idee dat mijn droom nooit zou komen. Nu kijk ik daarop terug met een enorme lach. Want wat heeft 2017 me veel gebracht. Natuurlijk mijn reis die dit jaar eindelijk werkelijkheid werd. Maar ook mijn diploma toerisme, mijn nieuwe werk bij 't Hearehus, het havenkwartier dat BHF2017 won, nieuwe vriendschappen.
Ook hebben we in dit jaar helaas mensen verloren. Het lijkt altijd zo gewoon, maar ik ben gelukkig en dankbaar dat ik nog altijd mijn beide ouders, mijn lieve vrienden, familie, kennissen en Sipke om me heen heb. Dat 2018 een mooi jaar mag worden met veel geluk, liefde, gezondheid, reizen en nieuwe avonturen.

2018 begon voor mij in Buenos Aires maar een aantal dagen later was ik alweer onderweg. Mijn busrit duurde helaas weer 19 uur en eindigde in Puerto Iguazu. Het noordelijkste puntje van Argentinië. Ik kwam terecht in de jungle. Ik was blij om uit de grote stad te zijn en weer terug in de natuur. De volgende dag ging ik samen met drie andere meiden naar dé highlight hier, de gigantische watervallen van Iguazu op de grens van Argentinië en Brazilië.
Dit was echt geweldig. Overal waar je keek waren watervallen. Het was schitterend om dit natuurgeweld te zien en bijna onwerkelijk hoeveel water hier naar beneden stort. We liepen drie verschillende routes. Eentje van boven, van beneden en eentje naar de grootste waterval van allemaal.
Het bezoeken van dit bijzondere spektakel heeft ook een keerzijde. Zo waren we niet met z'n vieren in het park, niet met honderd en volgens mij ook niet met vijfhonderd. Er waren zoveel mensen in het park. Soms niet leuk meer. Maar die prijs betaal je voor het zien van zoiets moois. De watervallen deden me even terugdenken aan de immense Victoria falls die ik bezocht in Zambia.
Het was echt een geweldige dag en ook mijn laatste in Argentinië. Wat een geweldig land en ik denk ook mijn favoriete land. Eigenlijk is Argentinië meerdere werelden in een land. Het is zo groot en zo verschillend. Ik begon in het noordwesten waar het ging om de wijngaarden en de droge rotsachtige gebieden. Daarna het midden van Argentinië met de bergen en de meren. Buenos Aires, de immens grote hoofdstad van het land, de jungle en de watervallen van het noordoosten hier in Iguazu en natuurlijk mijn favoriet, het zuidelijke en ongekend mooie Patagonië.

Wat heb ik genoten van dit land. De prachtige natuur, de lieve mensen, het rare Spaanse accent dat ze hier hebben, de wijnen, het lekkere eten en de prachtige belevenissen die ik hier heb meegemaakt.
Het is tijd voor een nieuw land. Een nieuwe cultuur en helaas ook een nieuwe taal. Morgen steek ik de grens over naar Brazilië met welgeteld een Portugees woordje op zak, obrigado.

De foto's staan in het album 'Buenos aires'. Hier zitten ook de foto's van Ushuaia tussen, de pinguïns van Punta Arenas en mijn tocht door Torres del Paine.

Lieve groet uit Argentinië,
Iris

1. Ina:
    6 januari 2018
    Prachtig Iris!
  2. Annet:
    7 januari 2018
    Wat een geweldige reis!!!!
  3. Heit en Memke:
    7 januari 2018
    Zo mevrouw vd Meer,daar hebben we er weer eën,weer een verhaaltje over je reis naar Zuid-Amerika.Deze keer eens met het vliegtuig van zuid naar noordelijke streken,ook de meer bevolkte gebieden van Argentinie,de grote steden Rosario en Buenos Aires.Dan het opzoeken van mensen die je eerder hebt ontmoet op je reis en daar het Kerstfeest vieren is toch prachtig?Ook een kerstfeest onder omstandigheden wat ons vreemd overkomt,koud en donker , sneeuw,lichtjes , niets van dat alles,daar word de wijn in de zwembroek genuttigd met temperaturen boven de 30 graden!!. Het landschap is ook aan het veranderen en daardoor worden er ook andere ondernemingen gedaan.Het bezoeken van het graf van Evita Peron bijv.,daar kun je wel even bij stilstaan als je daar de geschiedenis achter weet.Ook naar de watervallen van Iguazu,een prachtig gezicht zo te zien op de foto”s,.De reis gaat echter door,weer verder richting Brazilie en begint de neus al een beetje richting Europa te draaien.Dit gedeelte van Zuid-Amerika is echter intens groot en zal je ook nog wel tijd voor nodig hebben om je hier te vermaken.Het gaat tot nu toe geweldig,dus hou het roer recht en veel plezier bij die Brazilianen.De groeten uit het Middenpad.
  4. Lot:
    8 januari 2018
    Wat een fijne afsluiter in Argentinië Iris, Kerst en Oudjaar met vrienden gevierd. Dat is ook maar afwachten wanneer je solo op reis bent.
    Mooie verhalen weer, de foto's zien er blij en gelukkig uit. Die met 't hongerige paard is erg leuk.
    Ik ben benieuwd wat je nu weer gaat meemaken in Brazilië!
    Liefs, Lot
  5. Buurman Douwe:
    9 januari 2018
    Dit was het 19de reisverslag dat je gemaakt hebt van een reis van ruim 16.000 km tot nu toe! Stuk voor stuk leuke en interessante verhalen. Tot en met het vorige verslag was de richting op je kompas pal zuid. Voor het eerst is de kompasrichting nu weer noord/noordoost! Zeg maar richting MIddenpaed! Het laatste verslag is ook een beetje te beschouwen als een soort kerstvakantie. Een vakantie trouwens waarin je beslist niet stil gezeten hebt. Want stilzitten is niet jouw ding! Opnieuw valt op hoe verschrikkelijk aardig, gemoedelijk, gastvrij en vriendelijk de mensen in Zuid-Amerika zijn. Daar kunnen wij, inclusief onze politici, in Europa nog heel veel van leren. Terwijl Zuid-Amerika toch als het gevaarlijkste continent wordt beschouwd. Dat gevaar komt dus duidelijk niet van de gewone Zuid-Amerikaan maar van incapabele en corrupte leiders in combinatie met belangen van rijke landen. En nu op naar Brazilië . Een verschrikkelijk groot land met steden en dorpen met namen waarin, net als in de rest van Zuid-Amerika, de klinkers ruimer vertegenwoordigd zijn dan de medeklinkers. Zoals je merkt geniet ik nog steeds van je verslagen en zeker ook van de foto’s.
    En natuurlijk praat ik je nog even bij over de jaarwisseling in Bakhuizen. Die is voor het eerst in jaren zo verschrikkelijk rustig verlopen dat je pas om 12 uur merkte dat het “jaar wisselde”. Dat heb ik zó eigenlijk nog nooit meegemaakt. Het kwam voorgaande jaren geregeld voor dat de brandweer de hele nacht onderweg was! Zelfs poes Akkie was tot 12 uur net zo eigenwijs als anders. Daarnà was het tijdens het vuurwerk even gedaan met haar eigenwijsheid! Er is wel gekalkt hier en daar en als er verder niks schokkends gebeurt dan wordt dat kalken natuurlijk door de getroffenen uitvergroot tot iets schokkends. De waarheid op je raam in kalkletters lezen kan soms best schokkend zijn ……………………… De meest rake teksten worden over het algemeen ’s morgens rond acht uur al verwijderd, hihii!!
    Iris het ga je goed in 2018!
  6. Phien Albada:
    10 januari 2018
    Hoi Iris.

Wat een mooie ervaring, dat je een aantal dagen bij een Argentijnse familie hebt gelogeerd. Zo maak je hun gewoontes van dichtbij mee. Door hun gastvrijheid heb je je meer dan welkom gevoeld!
    Wat een leuke foto's Iris. Echt genieten daar met al die vriendinnen. En ze komen overal vandaan!
    En nu op naar Brazilië.....voor een nieuwe uitdaging.
    Veel reisplezier!

Groet, Phien en Peter.