EBC, Chitwan NP

19 februari 2019 - Pokhara, Nepal

Je zou zeggen dat ik opgelucht was na het behalen van Base Camp, en dat was ik ook. Maar tegelijkertijd voelde het ook als een soort einde. Toen we terug liepen naar Lobuche had ik tranen in m’n ogen. Ik denk van trots maar ook omdat ik eigenlijk nog niet wilde dat het ophield. We waren acht dagen onderweg geweest om boven te komen, en nu was het doel bereikt. Het was zo’n mooi avontuur geweest en dat was het nog steeds. Het hield ook nog niet op want de terugweg naar Lukla duurde nog 3 dagen.

De volgende dag liepen we van Lobuche naar Tengboche. Een stuk van 18km en bij aankomst had ik bijna verbrijzelde knieën want we daalden vandaag van 4900 naar 3800 meter. Het ergste gevaar van de hoogte was er nu gelukkig wel van af. Aangekomen in Tengboche was er eindelijk weer bereik. Ik had 6 dagen niemand kunnen bereiken, wat voor mijzelf maar helemaal voor het thuisfront niet leuk was.

Ik weet ook wel dat het voor sommige mensen makkelijker was geweest als mijn grootste hobby schaken was geweest, of als ik bij de bridgeclub van Bakhuizen was gegaan, maar ik hou nu eenmaal van de bergen. Gelukkig na een belletje waren de gemoederen weer wat gerust gesteld.

De volgende dag liepen we terug naar Namche Bazaar. We liepen dezelfde route als de heenweg wat aan de ene kant een nadeel was, maar voor ons nu juist in het voordeel. Alle dagen die we in de sneeuw hadden gelopen met grijze lucht, konden we nu zien met mooi weer.

Vanaf Namche Bazaar was het nog 1 dag lopen. Een tocht van 20km en hoewel we naar beneden gingen moesten we ook weer omhoog. Na elke trap kwam er weer een volgende trap en weer een en weer een. Ik was kapot. De laatste twee uur heb ik bijna alleen maar naar de grond gekeken, zo moe was ik. Na 7 uur lopen kwam er een gids en een hoopje mens aangelopen in Lukla. Eindelijk, we waren er.

Aangekomen bij de lodge was er een grote verrassing, een warme douche. Na 11 dagen stond mijn haar bijna stijf overeind, had ik inmiddels vier wenkbrauwen gecreëerd, uitslag over m’n hele buik en armen, en over de bloemetjesgeur die ik al die dagen met me meedroeg nog maar te zwijgen. Ik leek meer op een wolf dan op een vrouwelijk mens. Ik heb denk ik nog nooit zo genoten van zoiets simpels als een douche.

De volgende dag vloog ik samen met Raju terug naar Kathmandu. Het Tenzing-Hillary vliegveld van Lukla staat bekend als een van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld, mede door de korte landingsbaan en het ravijn er achter. Dit had ik thuis maar niet verteld, maar hier waren ze natuurlijk allang weer zelf achter gekomen, haha. De laatste 30 minuten in angst, maar ook dit kwam weer goed.

De Himalaya is een van de machtigste natuurgebieden ter wereld en dat voel je. Het is grootser, uitdagender maar ook gevaarlijker. De natuur heeft het hier voor het zeggen en de mens moet zich daar maar aan overgeven.

Negen van de tien hoogste bergen ter wereld liggen in Nepal en het was onbeschrijfelijk om daar tussen te lopen.

Het was echter niet zonder risico’s. Door de sneeuw en de kou waren sommige stukken van de route afgesloten omdat het te gevaarlijk was. Ook de hoeveelheid mensen die we hebben gehoord welke ziek zijn geworden van de hoogte. Evacuaties met helicopters naar Kathmandu, en zelfs iemand die is overleden. Mensen lopen veel te snel naar boven en nemen dit naar mijn idee niet serieus genoeg. Wij gelukkig wel, en de twee rustdagen waren in mijn geval ook echt nodig. De natuur heeft hier altijd het laatste woord.

Deze tocht was de zwaarste tocht die ik heb gelopen. 104 km en 2700m omhoog en weer omlaag. Door wind en sneeuw gingen we onze weg. Het was vooral de kou die het zo zwaar maakte. Vooral in de bovenste gebieden voelden de nachten voor mij (als gediplomeerd koukleum) echt als overleven. Met soms temperaturen van -10 of lager, een isolatie van 0, en maar twee uurtjes per dag een kachel, is hier misschien iets bij voor te stellen. De mooie tochten overdag en de momenten dat iedereen rond de houtkachel zat, liet je de kou weer even vergeten.

Ik herinner me de avond in Lobuche waar iedereen bij de kachel zat en een Engelsman zei, “Al deze mensen uit zoveel verschillende landen, maar allemaal met dezelfde passie, de bergen”.

Soms dacht ik echt, wat doe ik hier? Maar bij het bereiken van Everest Base Camp en de terugkomst in Lukla wist ik weer waar ik het voor gedaan had. Ik heb weer een fantastisch avontuur mogen beleven wat niemand me ooit meer afneemt.

Na 2 dagen bijkomen in Kathmandu ging ik op weg naar Sauraha, een dorpje vlakbij Chitwan National Park. De volgende dag deden we een jungle tour door het park. Eerst twee uur in een kano waarbij we langs allemaal krokodillen voeren, eenden en allemaal mooie vogels. Na twee uur stapten we aan wal en kon de terugtocht beginnen. Het Chitwan park staat bekend om zijn neushoorns en hier gingen we dan ook naar op zoek. Niet zonder gevaar. Onze gids vertelde dat wanneer er een neushoorn achter ons aankwam we zo snel als kon in een boom moesten klimmen en we veilig waren. Uuuuh, oké.

We vonden die dag twee neushoorns, waarvan de laatste ontzettend dichtbij was. Gelukkig wel met bomen er tussen. We moesten zachtjes lopen en fluisteren en we vonden een mooie plek om het dier te bekijken. Het was zo geweldig mooi om zo’n groot beest in het wild te zien. Blij kwamen we avonds terug, we hadden ze gezien!

Vanmorgen heb ik de bus genomen naar Pokhara. Voor de 150 km waren we toch nog 6 uur onderweg, om maar even een idee te geven. Pokhara is de uitvalsbasis voor trektochten door het Annapurna gebied. It giet wer oan!

Groetjes uit Nepal!

Liefs, Iris

1. Wiebe:
    19 februari 2019
    prachtig Iris, wat 'n belevenis allegear, super, en mooi om te lezzen.
  2. Ina:
    19 februari 2019
    Hoi Iris, wat een belevenissen allemaal, het is haast niet bij te houden wat je allemaal doet. Geniet nog maar even en voorzichtig aan. Groetjes uit Mirns
  3. Heit en Memke:
    19 februari 2019
    Zo Iris faam,weer van alles beleefd,en we weten ook wel dat schaken en bridgen niet jouw ding is,voor jouw is er wat dat betreft maar één hobby of we kunnen het ook een passie noemen en dat isomhoog,de hoogte in.Tot het gaatje gaan,helemaal bekaf zijn,vernikkelen in de kou en toch de kop erbij houden, zo langzamerhand kunnen we concluderen dat je aardig wat routine opsnuift.En we zijn er nog niet als we het goed begrepen hebben.Eerst nog even bekomen van deze afgelopen happening,een uitstapje naar heel iets anders in de vorm van een soort safari tour ,en dan “giet t wer oan”zoals je van plan bent.Als dat allemaal weer lukt dan doe je ze daar boven maar de groeten van ons want wij denken niet dat wij daar nog komen,eigenlijk weten we dat wel zeker,Een goeie en verstandige tocht toegewenst en hou je taai.
    Oant oare kear frau vd Mear
  4. Rian:
    19 februari 2019
    Iris dank voor je bikkelverhalen knapperd veel succes, warme douches en voldoening
    Hartelijke groeten rian
  5. Buurman Douwe:
    20 februari 2019
    Het is goed te horen dat jij weer volop genoten hebt van het echte leven. Bij ons wordt dat leven op het ogenblik veronaangenaamd door krolse en loopse politici. Want er zijn binnenkort verkiezingen voor de Provinciale Staten en dat is voor hun weer het moment om even aandacht aan ons te schenken. Het is met hen net als met alle krolse katers op dit ogenblik: zodra de poes gedekt is zie je de kater niet meer terug………… Prachtig te lezen hoe je jezelf daar manifesteert als een echt Van der Meerke: kop er voor en geen gezeur, doorzetten. En dat je enorm van bergen houdt is inmiddels heel duidelijk. Het enige probleem is dat die bergen zo ver hier vandaan zijn. Wat jij met de bergen hebt, heb ik met de Sédyk, hihi. Zodra ik (met de buurtbus) bij Wiebe de Sédyk oprij waan ik mij in een heel andere omgeving: wijds, natuur,wind, branding, water en ruimte om me heen. Gelukkig is die zandfabriek van de baan. Hoe kregen ze het ook in hun bolle harsus om midden in dat gebied zo’n fabriek te plannen. Dat leverde enkel nadelen op zonder voordelen. Als gevolg van die zandperikelen ligt nu het bestuur van onze gemeente onderste boven. Nèt goed voor die Inhaligen (VVD) en die Christenen cq gristenen (CDA)die zelfs nu nog durven te spreken van rentmeesterschap! De mensen van Jan Volbeda (FNP) snapten tenminste wat het betekent volksvertegenwoordiger te zijn en zagen op tijd in dat ze hun mening moesten aanpassen aan de wil van het volk. Dan nog even over dat vliegveld met die korte landingsbaan grenzend aan een metersdiepe afgrond. In een documentaire op de BBC had ik dat vliegveld al eens gezien.Zittend voor de tv heb ik zo’n landing meegemaakt. Ik zag hoe akelig snel het einde van de landingsbaan in zicht kwam en hoe snel dat vliegtuig nog rolde. Het is niet alleen de lengte van de landingsbaan in combinatie met de afgrond die het zo gevaarlijk maakt. Het weer schijnt er ook erg wisselvallig te zijn. Met name mist is daar veel voorkomend en dan èchte mist. Veel plezier nog
  6. Phien Albada:
    20 februari 2019
    Ha Iris,
    Wat een fantastische verhalen laat je ons lezen. Met jou in de hoofdrol! In die prachtige natuur, waarin je jezelf voortdurend tegenkomt. En soms een gevecht tegen jouw fysieke mogelijkheden. Maar Iris kennen wij als iemand die doorzet, ook al moet ze er op haar tandvlees komen. Je bent een doorzetter hoor!! Petje of hoedje af. En dan de neushoorns in het wild .....gelukkig, dat ze niet in bomen kunnen klimmen!!
    Wat een mooie foto's !
    Blijf genieten Iris....
    Groeten van Phien en Peter.
  7. Minke Molenaar:
    21 februari 2019
    Hallo Iris,
    Wat weer een avonturen op je weg naar de verschillende hoogtes....... Want jij hebt duidelijk geen hoogtevrees ! Nee, jij loopt, en worstelt je naar elke top van nu al verscheidene bergen. Ik kan wel zeggen. Geen berg is te hoog ! Petje af hoor, je bent een echte doorzetter !
    Om maar niet te spreken van al die andere ontberingen. De kou, de wind etc... En wat heb je weer een prachtig verslag gemaakt. ( je kunt ook nog altijd boeken schrijfster worden )
    Ik heb er weer van genoten om je belevenissen te lezen.
    Nog veel plezier en pas goed op jezelf.
    Groeten, Minke