Udaipur, Pushkar, Jaipur

21 januari 2019 - Agra, India

De mooiste rit tot nu toe was die van Ranakpur naar Udaipur. Een rit van drie uur door de bergen en het platteland van India, waar het mooi groen was en apen langs de kant van de weg zaten. Op een gegeven moment kwamen we uit bij een soort waterput. Het water werd omhoog gehaald door middel van een soort rad dat aangedreven werd door koeien. Nog heel ouderwets en echt leuk om te zien. Ik liep naar beneden en zag een prachtige blauwe vogel. Hij bleef mooi op de steen zitten zodat ik een foto kon maken. Af en toe verbaasd het me hoe blij ik soms met zulke kleine dingen ben. Mooi toch eigenlijk.

In Udaipur maakten we een boottocht over het meer en vaarden we langs het paleis en een aantal andere gebouwen. Het was leuk om weer eens wat anders te doen. Udaipur had echt twee gezichten. Aan de ene kant van het water was ons hotel waar het heel rustig was en bijna idyllisch leek. Zodra je aan de andere kant van het water kwam, was er weer de drukte en de chaos. Ik hoef vast niet te vertellen welke kant ik het fijnst vond. Via Udaipur reden we richting Pushkar. Een plek die in eerste instantie niet op onze route stond, maar welke we toch op het laatste moment hebben bijgevoegd. In Pushkar ligt een van de heiligste meren van India. Hier wassen mensen zich in het meer om zo hun lichaam te reinigen. Het water was heel vies en ook rondom het meer lag veel afval en troep. We vroegen ons af waarom een heilige plek als deze dan niet beter wordt onderhouden en wordt schoongemaakt. Op de laatste dag in Pushkar waagden we ons aan een yoga les. Zittend op ons matje begon de instructrice al snel met vreemde snuifjes en toestanden. We moesten oppassen elkaar niet aan te kijken, want wij lagen 'slop'. Na een uur waren we aardig wat pufjes, snuifjes, gebeden en 50plussers die op hun kop stonden verder en hielden we het voor gezien. We kunnen in ieder geval wel zeggen dat we yoga hebben gedaan in India.

Bijgekomen van de heftige yoga les, reden we door naar Jaipur. Een grote stad die samen met Agra en Delhi de 'Golden Triangle' van India vormt. We keken beide uit naar deze stad. We zaten in een prachtig hotel en konden in de avond ook eens fijn buiten het hotel eten. De volgende dag bezochten we het oude centrum van de stad. We begonnen bij het stadspaleis, tenminste dat was de bedoeling. Hier kwamen we van een koude kermis thuis. Hoewel we als buitenlanders sowieso altijd een hogere prijs betalen, ging een kaartje van €45 ons dit keer echt te ver. We gingen door naar het Hawa Mahal, het windpaleis. Dit gebouw staat pal naast de straat en is gratis en voor niets te bekijken. Het Hawa Mahal is ooit gebouwd zodat de harem vrouwen van Rajasthan die altijd binnen zaten, de jaarlijkse parade konden zien, maar de mensen buiten hen niet konden zien. Echt een prachtig gebouw. We liepen nog een rondje door de stad en al snel sloot ook Fardau zich aan bij team oordop, waar tot dan toe alleen ik lid van was. Heel fijn om deze op zak te hebben hier in India wanneer het lawaai je even de neus uitkomt, want ook hier was het weer een drukte van jewelste. Middags gingen we naar een winkel waar vloerkleden en doeken gemaakt werden. Heel leuk om te zien en alles met de hand. Erg knap hoe dit allemaal gemaakt wordt. Nu liggen mijn smaak en die van Bastiaan vaak nogal een eind uit elkaar, dus het leek me niet verstandig om op de gok een mee te nemen en nog 8 weken met een vloerkleed van 10 kilo te moeten zeulen. We gingen voor safe en kozen beide voor een mooie gekleurde doek. Ik denk een gewicht van rond de 750 gram, prima dus.

De volgende dag gingen we naar het Amber fort. Het grootste fort hier in rajasthan. Het eerste wat opviel was de enorme hoeveelheid olifanten die hier liepen. Aan de ene kant een heel mooi gezicht en aan de andere kant ook heel triest omdat deze olifanten alleen maar op en neer lopen om blind-voor-dierenleed-toeristen naar de ingang te vervoeren. Het fort was weer prachtig. Om het fort heen was een muur gebouwd wat deed denken aan de Chinese muur. Aan de overkant van het fort was een oude hoge trap. Deze beklommen we, waar we een heel mooi uitzicht hadden op het fort en op de muur. Heel vet! Middags wilden we olifanten zien, maar dan wel een soort opvanghuis waar bevrijde olifanten terecht komen en een fijn leven hebben. We werden ergens gedropt en daar waren twee olifanten. We mochten een rondje met ze lopen maar al snel hadden we een heel slecht gevoel erbij. We hadden het gevoel dat deze olifanten ook gebruikt worden bij het fort. We hebben er het beste van gemaakt en ze veel eten gegeven en geaaid. Het was mooi om de beesten van zo dichtbij te zien, maar toch met een bittere nasmaak. Ze horen gewoon in de natuur, punt.

Teleurgesteld kwamen we terug bij het hotel en hadden het even gehad. We besloten een tuk tuk aan te houden en ons naar de eerste de beste Mc Donald's te rijden. Redelijk kansloos maar we hebben wel gelachen. Elke dag noodles is het natuurlijk ook niet helemaal.

Vandaag zijn we doorgereden naar Agra. Morgenvroeg gaan we hier naar hét symbool van India, een van de zeven wereldwonderen, de Taj Mahal!!

Namasté en groetjes uit India, Iris

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Heit en Memke:
    21 januari 2019
    Zo dames van het reisbureau, daar hebben we weer wat correspondentie.Mooi ritje gehad naar Udaipur met die oude watermolen ,dat is echt iets om voor te stoppen en te bekijken,een prachtige uitvinding.En dan even een lekker tochtje over het water,gaat goed zo.En om je fysiek en mentaal weer wat op te peppen een yogalesje,jullie zijn weer helemaal up to date.
    Maar wat blijft is dat het overal een rotzooi en chaos is met koeien en apen midden in de woestenij aan afval maar toch wel rijk aan kleurigheden en prachtige tempels,paleizen en forten.
    Voor wat de olifanten betreft,het kan nog erger dat ze gedood worden door stropers voor hun slagtanden.Het is zo dat er van alles word uitgevonden om maar aan roepies te komen,goedschiks of kwaadschiks.Het volgende doel is echter alweer in zicht en dat word de Taj Mahal,veel kijkplezier daar en niet aan de schijterij raken.Goeie reis verder en de groeten van ons uit een koud Friesland.
  2. Buurman Douwe:
    22 januari 2019
    Een echt verslag van toeristen deze keer. Dat komt dus omdat backpackende jongedames niet veilig rond kunnen lopen in een land waar de dagelijkse moraal één van de belangrijkste pijlers is van de oudst levende wereldreligie: het hindoeïsme. Eigenlijk betekent dit dat religie niet zaligmakend is ook al beroept het zich daar nu juist wel op. Blijkbaar geldt dit dan alleen maar voor mannen.
    Dit alles neemt echter niet weg dat het landschap van een betoverende schoonheid is. Niet overal even schoon maar enorm kleurrijk en afwisselend. Wat die olifanten betreft: ik sta aan de kant van de olifanten! En als ik een olifant kon zijn voor een paar dagen dan zou ik even flink huishouden onder al die kleine mannetjes. Per slot van rekening zijn er daar genoeg van………..
    Traditiegetrouw houd ik je nog even op de hoogte van wat ons op dit moment in een wurgende greep houdt. Het KNMI heeft voorspeld dat het best eens zo kan zijn dat er vandaag sneeuw gaat vallen in Nederland en wel tussen de 1 en 5 cm!! Gevolg daarvan is dat zowel Schiphol als de NS drastische maatregelen hebben genomen om dit aangekondigde natuurgeweld zo goed mogelijk op te kunnen vangen! Als je dat gewaar wordt nadat je jouw reisverslag hebt gelezen dan moet ik eerlijk bekennen dat wij hier ook niet helemaal “goed” meer zijn in het hoofd.
    Misschien kon Nederland nog iets leren van de yoga-les die je daar gevolgd hebt. Ook al lagen we dan allemaal “slop”, en dat deden we vast, we zouden er in ieder geval van opknappen!
    De Taj Mahal (paleis van de kroon) is inderdaad hét symbool van India. Het is als één van de zeven wereldwonderen ook een toeristentrekker van formaat. Het schijnt dat er jaarlijks miljoenen bezoekers op af komen. Gelukkig zijn jullie inmiddels redelijk gewend aan drukte, hihi. Tot slot vraag ik me altijd af waarom Indiërs af en toe wiebelen met hun hoofd. Met mijn stijve nek zou ik daar hopeloos verloren zijn denk ik.
    Veel plezier bij de Taj Mahal
  3. Phien Albada:
    22 januari 2019
    Hoi Iris en Fardau.

Wat een prachtige foto's! Het is dan wel heel druk, maar je krijgt er ook veel voor terug. De gebouwen zijn bijzonder. Het paleis is adembenemend mooi! Als je dat in het echt ziet, ben je wel even stil lijkt mij zo. Maar goed, dan is er de yoga om het allemaal te verwerken haha. Ik lig ook iedere maandag op mijn yogamatje maar dat gaat er wat relaxter aan toe!
    Jullie maken veel mee: van een boottocht naar een tocht op een kameel. En wandelen met een olifant. Kan mij voorstellen, dat je bij het laatste je bedenkingen hebt!
    Super, dat jullie deze belevenissen samen meemaken. Wat een feest! De foto's geven weer, dat jullie genieten!
    Veel plezier bij de Taj Mahal. Kijk uit, naar het vervolgde verhaal.

Groet, Phien en Peter.
  4. Rian:
    23 januari 2019
    Hoi Iris
    Heel leuk dat je weer on line bent
    Geniet van je verhalen en foto’s
    Wat een grote luxe dit werelddeel mbt reizen als je dit vergelijkt met zuid amerika
    Chique dames hoor ! Maar deze levenservaring neemt niemand je meer af
    Geweldig olifanten aaien dat vergeten ze nooit!😉